Torkil Storli – portretter og urbane landskap

Torkil Storli – portretter og urbane landskap

Lørdag 14. april 18 gjennomførte fotoklubbene i Alvdal og Vingelen nok et samarbeidsprosjekt. Denne gangen hadde vi invitert Torkil Storli, opprinnelig tynseting, nå bosatt på Hamar, til å vise bilder og fortelle om sin fototeknikk.

Selvlært

Torkil begynte seriøst med foto for 7 år siden etter at han hadde investert i sitt første digitale speilreflekskamera. Da bodde familien i Spania, kona jobbet som lærer mens han var hjemme og passet ungene. Da ble det også tid til å lære seg fotografering og bildebehandling på egenhånd.

HDR og tøffe portretter

Han utviklet snart en egenartet stil med HDR-fotografering, der flere bilder med forskjellig eksponering blandes sammen til et bilde på datamaskina. Bildene kan ha både ett og to trinns eksponeringsavvik, og antall bilder han bruker varierer. Motivene finner han ofte i byens gater, gjerne etter mørkets frambrudd, men også i naturen. Mange motiver som ikke blir noe særlig om du fotograferer dem på dagtid kan fungere veldig bra når mørket senker seg. Han bruker gjerne liten blenderåpning for å få stor dybdeskarphet og stjerneeffekt rundt lyspunkter, og så tar han selvfølgelig bilder med HDR-funksjonen i kamera.

Portretter er et annet av hans spesialfelter, der får han brukt sine kunnskaper innen lyssetting. Ofte får portrettene av mannfolk en ekstremt tøff look, mens damene må behandles med litt mere skånsom «pensel».

Bilderedigering

Som redigeringsverktøy bruker han Adobe Lightroom CC Classic og Photoshop CC. Han har ikke alltid noen klar formening om hvordan det ferdige resultatet skal bli da han begynner å jobbe med bildet, så det blir litt til etter hvert som jobben skrider framover. Men bildene ender som regel med å ha en god del dramatikk over seg, særlig gjelder dette det han selv kaller «Tidlig Storli», bildene fra hans tidligste del av hans fotokarriere. Nå har han gått litt videre, og drar kanskje ikke like hardt i spakene, så bildene får litt mer moderat og naturlig dramatisk effekt.

I Lightroom justerer han eksponeringen om det trengs, og så kan en jo finjustere både de lyse og de mørke tonene i bildet hver for seg, det samme gjelder farger også. Clarity og vibrance er også flittig brukt. Men når han skal gjøre større ting, så er det Photoshop som gjelder, og her bruker han gjerne flere lag for å få fram de effektene han ønsker. Medien filter bruker han ofte, og han legger gjerne også til litt støy der han synes det gjør seg.

Når han redigerer portretter, så hender det ofte at han bytter ut bakgrunnen. Derfor tar han ofte vare på bilder av forskjellige strukturer som kan brukes som bakgrunner en gang i framtida. Det kan for eksempel være en sliten murvegg. For å få til dette på en enkel måte er han helt avhengig av at portrettet har en nøytral, ensfarget og jevnt belyst bakgrunn. Han bruker blend mode i Photoshop til slike jobber.

Lyssetting

Når det gjelder lyssettingen, så gjør han det gjerne enkelt. Med én blitz eller studiolampe kommer du langt, i alle fall om du legger til en reflektor. Portretter av kvinner lyssettes gjerne med en beauty dish, og fashion foto krever masse lys. Som bakgrunn trenger du strengt tatt ikke mer enn en rullegardin fra Ikea, men du trenger jo noe å henge gardinen i, så noen kroner vil det jo koste. Han synes likevel det er greit å starte med det enkle, så kan en utvide etter hvert om en føler for det.

Ved fotografering med blitz utendørs på dagtid må en jo også ta hensyn til dagslyset. Noen ganger kan det skape utfordringer, særlig om en ønsker å bruke stor blenderåpning for å oppnå uskarp bakgrunn. I slike situasjoner undereksponerer han gjerne bakgrunnen med ett, to eller kanskje til og med tre trinn. Eksponeringen av bakgrunnen styres med valg av lukkertid, og alt foregår selvsagt i manuell modus (M).

For å lyse opp motivet trengs det i slike situasjoner ganske kraftig lysutstyr, og en vanlig elektronblitz (Speedlite) er kanskje ikke nok når en skal kjempe mot det kraftige lyset fra sola. Men kjører du på med to eller tre blitzer fra samme eller forskjellige posisjoner, så hjelper det på. Da kan du kanskje greie deg uten å investere i store studiolamper (strobe light). Han hadde et ekstra tips i den forbindelse også: Hvis du kan bruke flere blitzer med redusert effekt i stedet for en med full effekt, så vil tiden det tar å lade opp igjen blitzene reduseres betraktelig og du slipper å vente lenge før du tar neste bilde, og batteriene varer også mye lengre.

Også utendørs plasserer han gjerne blitzene høyt og i en softbox, octabox eller annen lysmodifikator. Lyspunkter i bakgrunnen, som er ute av fokus, kan gi flotte, uskarpe lyspunkter.

Et enkelt fotostudio

Torkil satte opp et enkelt studio med bakgrunn og en studiolampe eller blitz med softbox. En enkel reflektor var også i bruk til noen av bildene. I og med at han fotograferte tethered, så kunne han umiddelbart vise bilene på lerretet, en meget effektiv måte å instruere på.

Mobilfoto er ikke noe Torkil driver med til vanlig, men når han befinner seg på et sted som han ønsker å fotografere, så tar han gjerne et mobilbilde. Da har ha bilde fra stedet og kan komme tilbake når lysforholdene er optimale, og GPS-data finnes jo i bildefilen. Smart!

En nyttig temadag

Vi 14 som var til stede storkoste oss sammen med Torkil, og det gjorde han også. Det skulle ikke forundre meg om han takker ja om han blir invitert til andre fotoklubber heller. Anbefales!

Vil du se flere bilder av Torkil Storli, så finner du dem her: www.torkilstorli.com

Om skribenten

Håkon Trønnes

Medlem i Vingelen Fotoklubb.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Oppslagstavla

FOR TIPS OG NYHETER I KORTFORM

Tips oss om stort og smått fra ditt distrikt! magasinet@nsff.no

RSS SISTE FRA NSFF.NO

  • Resultatene fra 28th FIAP Colour Biennial er klare! 9. juli 2019
    Resultatene fra 28th FIAP Colour Biennial er klare! I printklassen gikk Spania av med seieren, mens Russland tok førsteplassen i den digitale klassen. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • NSFF-vinnere i CEWE Photo Award 2019 er kåret! 9. juli 2019
    Medlemmene i NSFF har blitt utfordret av vår sponsor CEWE Japan Photo til å delta i deres verdensomspennende fotokonkurranse CEWE Photo Awards. Nå er vinnerne kåret! Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Vi minner om stipendfrister – NSFF og NFFF 9. juli 2019
    Bruk sommeren til å planlegge ditt neste fotoprosjekt! Henholdsvis 30. september og 1. oktober er søknadsfrister for arbeidsstipend fra det nordiske forbundet; NFFF, og fra NSFF. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Canon-uke hos CEWE Japan Photo! 24. juni 2019
    CEWE Japan Photo kjører Canon-uke – det betyr mange gode tilbud på kamera og optikk fra Canon, samt en del tilbehør! Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Resultater fra NM i Film 2019 3. juni 2019
    (Oppdatert 9.6 med linker til resultatene) Juryens kommentarer: For 2019 ble det levert inn 23 filmer. Aktive grep i fiksjonsfilmene belønnes. Sett formålet i dokumentasjonsfilmene. Alle filmer har fått kommentarer, og det er gitt poeng etter evalueringsskjemaet så godt det har latt seg gjøre. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.

RSS NFFF (nordic.photo )

  • Fotoklubben Fokusera Flen 21. juni 2019
    I Oktober 2018 mottog vår klubb (Fotoklubben Fokusera Flen) ett arbetsstipendium från NFFF (Nordiska Förbundet för Fotografi). Den 18:e oktober gick startskottet för vår första utställning. Flens Bibliotek skulle under hösten inviga sitt nya ”Gallerirum”, och vår klubb var första utställare. Bidraget gjorde att kunde vi köpa BÅDE ramar och passepartouter, samt låta printa bilderna […]
  • Nordiske mestere 2019 20. april 2019
    Gratulerer til Marc Sabat, Finland Nordisk mester i klasse farger! Gratulerer til Bjarne Hyldgaard, Danmark! Nordisk mester i klasse monokrom! Alle resultater
  • Gun-Inger Arvidsson 31. mars 2019
    Innlandsbanan norra del LuspebrygganStationshuset uppfördes 1946 och revs 1980. Där fanns expeditions och väntsalsbyggnad samt bockkran. Det låg vid Stora Lulevatten. Under 1940-talet började Luspebryggan fungera som plattform för fiskeverksamheten med sjöflygplan. Flygverksamheten försvann dock från området då det översvämmades 1975 i samband med att Vattenfall höjde dämningsgränsen för Porjus kraftverk. Före sista höjningen av […]

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF)