7 tips for krystallkule-fotografi

7 tips for krystallkule-fotografi

Fotografering med en krystallkule? Nei, vi snakker ikke om spåkone-dill, men en av de heteste trendene blant ivrige amatørfotografer denne høsten. Her er noen smarte tips å ta med seg for best resultat.

Denne artikkelen er oversatt og gjengitt med tillatelse fra forfatteren, Simon Bond.

Du har hørt om speilinger i fotografering, men har du prøvd refraksjon? Utført riktig gir dette fascinerende bilder som gjør publikum både imponerte og nysgjerrige. Jeg har blitt kontaktet mange ganger av fremmede som er nysgjerrige på hvordan jeg fotograferer med en glasskule. Når du mestrer denne typen fotografi, får du sannsynligvis samme type henvendelser. Her er noen tips for å hjelpe deg i gang med krystallkule-refraksjonsfotografering.

Så, hva er refraksjon?

Refraksjon – eller lysbrytning – skjer når lyset passerer fra ett medium til et annet, for eksempel fra luft til vann. Lyset endrer retning – det skjer en brytning. Ved refraksjon i en gjennomsiktig sfærisk (rund) gjenstand, skjer noe magisk; et opp-ned-bilde av det som befinner seg bak kula vises inne i den. Objektivelementene i kameraet ditt fungerer faktisk også på denne måten. Du kan bruke en krystallkule som et ekstra objektiv, et du kan flytte rundt i scenen din.

Fotografering med krystallkule

Skjematisk fremstilling av refraksjon

Hvordan utføre refraksjonsfotografering

Nå vet du hva refraksjon er, så da er det på tide å lære hvordan du kan bruke det i bildene dine. Ved å følge veiledningen nedenfor vil du komme et langt stykke på vei med denne typen fotografering.

#1 – Håndtering av opp-ned-bilder

Det er tilfeller hvor det fungerer å ha et opp-ned-bilde i bakgrunnen eller inne i kula. Hvis du vil unngå dette, er den beste måten å håndtere opp-ned-bilder å duse ut bakgrunnen ved hjelp av bokeh (se f.eks. toppbildet i artikkelen).

Fotografering med krystallkule (foto: Simon Bond)

Bildet inne i kula vil være opp-ned.

Et alternativ til å sløre ut bakgrunnen er å bruke speiling, siden det speilede motivet vil vende rett vei inne i kula.

Fotografering med krystallkule (foto: Simon Bond)

En god måte å takle opp-ned-bilder på er å benytte speiling.

Fotografering med krystallkule (foto: Simon Bond)

På dette bildet av Taj Mahal er det en speiling i bakgrunnen, og dette reflekterte bildet er faktisk opp ned.

#2 – Plasser deg over motivet ditt

Du bør plassere kula opp fra bakken, på nivå med motivet du fotograferer. Et motiv som er sentrert i kula vil ha mindre forvrengning og gjengis bedre. Det finnes alltid unntak for regler, så også for denne «høyderegelen» – det fungerer for eksempel godt å plassere kula i løvhauger eller vanndammer.

#3 – Fyll krystallkula med motivet

Du må gå nært motivet ditt, ellers vil det bli veldig lite inne i kula. Det beste rådet jeg kan gi her er å se om scenen din fyller rammen gjennom et vidvinkelobjektiv. Hvis det er tilfelle er det gull.

Fotografering med krystallkule (foto: Simon Bond)

Dette er et vidvinkelbilde av en kjentt veikryss i Shanghai.

Fotografering med krystallkule (foto: Simon Bond)

Scener som passer godt for et vidvinkelfotografi fungerer også ofte godt inne i en krystallkule.

#4 – Velg riktig objektiv

Det beste alternativet her er å bruke et makroobjektiv eller et teleobjektiv med makrofunksjon. Makroobjektivet lar deg komme nær kula, noe som gjør det lettere å lage bokeh rundt den. Det kan også fungere med et vidvinkelobjektiv dersom scenen tillater det.

#5 – Velg korrekt blenderåpning

Du må finne riktig blenderåpning for situasjonen. En for liten blenderåpning vil ikke klare å duse ut bakgrunnen, mens en for stor åpning vil gjøre det vanskelig å få bildet inne i kula skarpt. Jeg velger gjerne en blenderåpning på rundt f/4, men det avhenger så klart av scenen du fotograferer.

Fotografering med krystallkule (foto: Simon Bond)

Motivet er fremtredende i kula, og rundt den er bakgrunnen visket ut med bokeh.

#6 – Finn et trygt sted å plassere kula

Dette er veldig viktig, spesielt hvis du fotograferer fra et høyt punkt. Kula må plasseres på en flat overflate, eller i en naturlig kløft eller spalte i underlaget. Når du har plassert kula må du sørge for at den ikke faller, og holde deg klar til å fange den dersom den skulle begynne å bevege på seg.

Hvis det ikke finnes noe godt sted å plassere kula, kan du spørre en venn om de vil holde den for deg. Vær spesielt forsiktig på dager med mye vind – et sterkt vindkast kan flytte kula dersom den ikke ligger trygt plassert.

#7 – Lyssetting av motivet foran kula

I et hvilket som helst bilde bør motivet være godt opplyst, men det er enda viktigere med brytningsfotografier. Et sterkt opplyst motiv vil kunne vises i kula med minimal refleksjon. Forsøk å fotografere med solen bak deg, eller i den blå timen når du fotograferer opplyste bygninger.

Refraksjonsfotografering kontra standard landskap

Mange steder som passer til refraksjonsfoto med en krystallkule vil også egne seg bra for vanlig landskapsfotografering. Spørsmålet blir: hvorfor benytte refraksjon når du kan ta et vidvinkelbilde av samme scene? La oss ta en titt på noen av fordeler og ulemper med krystallkule-refraksjonsfotografering.

Fordeler med refraksjon

  • En glasskule er billigere enn et objektiv, og lar deg skape en fiskeøye-lignende effekt.
  • Du kan flytte kula til forskjellige posisjoner i scenen.
  • Stor blenderåpning for utvisking vha. bokeh gir et godt minimalistisk resultat.
  • Scener fotografert med en krystallkule har ofte et mer kunstnerisk uttrykk.
  • Kula skaper en naturlig ramme for bildet.

Ulemper med refraksjon

  • De største glasskulene er tunge å ha med i en allerede tung kameraveske.
  • Du trenger et makroobjektiv, noe en landskapsfotograf vanligvis ikke har med seg.
  • Forvrengning langs ytterkanten av kula.
  • Det er vanskelig å få bildet inne i kula skarpt.
  • Bildet i kula er opp-ned.

Det er jo ditt valg om du vil bære med deg en krystallkule eller ikke, men jeg anbefaler absolutt å eksperimentere med en. Fordelene oppveier virkelig ulempene, og tipsene i denne artikkelen vil forhåpentligvis være til hjelp. Vekt kan by på et problem, så jeg anbefaler å finne et egnet sted for fotograferingen før du tar med kula. Deretter kan du returnere med kula og annet utstyr du behøver for å ta de ønskede bildene.

Eksperimenter med kula

Krystallkuler kan kjøpes på eBay eller andre nettbutikker, som lensballs.com, og koster ikke all verden. Mens du venter kan du jo prøvefotografere brytningsbilder gjennom et vinglass fylt med vann.

Når du er klar til å sette i gang anbefaler jeg å oppsøke et lokalt landemerke og begynne å eksperimentere. Listen over egnede motiver er egentlig uendelig; start med et ensomt tre, en kirke eller en bysilhuett. Vis gjerne frem dine refraksjonsbilder i kommentarfeltet nedenfor.

Videokurs om refraksjonsfoto

Simon Bond har laget et videokurs om refraksjonsfotografering. Han er i ferd med å oppdatere dette; innhold som omhandler annet enn glasskule (vanndråper, klinkekuler, vinglass) skal tas vekk. Du kan ta kurset nå for $20; når det oppdaterte kurset lanseres om kort tid vil det koste $50.

NSFF Magasin garanterer ikke for innholdet.

Nyhetsbrev fra Creative Photography School

Refraksjonsfoto er kun ett av flere emner Simon Bond underviser i. Ved å registrere deg for hans nyhetsbrev vil du kunne holde deg oppdatert om hans videokurs og tilbud.

NSFF Magasin garanterer ikke for innholdet i disse kursene.

Om skribenten

Simon Bond

Simon Bond er en britisk fotograf som blant annet er blitt omtalt i National Geographic. I sin fotoundervisning vektlegger han formidling av kreativitet.

1 kommentar

  1. Trine NW

    Takk for gode tips 🙂 skal bli gøy å teste dette ut.

    Svar

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Tips oss om stort og smått fra ditt distrikt! magasinet@nsff.no

RSS Siste fra NSFF.no

  • Vi minner om utvelgelse av bilder til Årets klubb 20. mars 2019
    Nå som innleveringsfristen for NM har passert er det tid for å velge ut bilder til NM for klubber. Nytt av året er at bildene ikke skal bedømmes på nytt. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Trondheim nasjonale 2019 8. mars 2019
    Trondhjems Kameraklubb inviterer til "Trondheim nasjonale 2019". Det konkurreres i fritt motiv, farge og monokrom, og poeng teller til NSFF hederstegn. Frist er 25. mars. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Delta i Nordisk Fotomesterskap 2019 8. mars 2019
    Det nordiske fotoforbundet inviterer til Nordisk Fotomesterskap 2019. Det konkurreres i to klasser, farge digitalt og monokrom digitalt. Innleveringsfristen er 15. april 2019. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Invitasjon til Analog Nasjonal 2019, Narvik Kameraklubb 4. mars 2019
    Narvik Kameraklubb invitera til nasjonal konkurranse innan analog fotografering. For NSFF-medlemmar gir det poeng til nasjonale plakettar og heidersteikn. Innleveringsfrist er 1. mai. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Årsrapport fra klubbene for 2018 2. mars 2019
    NSFF oppfordrer alle medlemsklubber til å sende inn årsrapport for 2018. Foruten standardrapporten er det også ønskelig at årsberetning sendes inn. Dokumentene vil bli lagret i NSFF sitt arkiv som historisk materiale. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.

RSS NFFF (nordic.photo)

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • Mars/april-utgaven av Fotografi ute nå 16. mars 2019
    I årets andre nummer av Fotografi kan du blant annet møte Ina Otzko somsto står bak prosjektet “100 Norwegian Photographers”.   Vi har også...
  • Foto.no kjøper Interfoto 23. februar 2019
    Små marginer har resultert i stadig færre fotoforhandlere. Nå slår to av de største seg sammen når Foto.no kjøper  alle aksjene i Interfoto, Bresson...
  • Bredt fokus på Norsk Naturfotofestival 22. februar 2019
    8. til 10. mars er det igjen tid for Norsk Naturfotofestival på Ski, med blant andre Jo-Anne McArthur, Erik Johansson og Jasper Doest på...
  • Test av Sony RX100 VI 21. februar 2019
    Det sjette kameraet i Sonys geniale RX100-serie skiller seg ut ved å by på hele 8,3x zoom og lengste brennvidde tilsvarende 200 mm. Men...