Kvalitetsikring av filmlyd i post-produksjon

Kvalitetsikring av filmlyd i post-produksjon

All god filmlyd starter på filmsettet, i opptaksfasen. Dårlig lyd kan lett ødelegge en god filmproduksjon. Bruk gjerne tipsene nedenfor når det gjelder å bruke litt tid til å sette riktige lydnivåer for video- og filmprosjekter.

Som filmskaper og videofotograf bruker du sannsynligvis mye tid på å prøve å få best mulige shot på filmsettet. Når du deretter setter deg ned for å redigere videoen, blir det gjerne brukt mye tid på fargekorrigering og gradering. Da er det på tide å gå videre til eksport, hvor du plukker den perfekte kodek som i utgangspunktet vil gi gode farger mens kompresjonen minimeres.

Men når det kommer til riktig filmlyd, så bruker den jevne filmamatør alt for lite tid til å sikre kvalitet. Man nøyer seg med at det «høres bra ut».

Lyd er trolig det mest oversette- og undervurderte aspekt ved filmskapingsprosessen. Publikum kan ofte tilgi mindre bra videografi, men men er lyden slett og mangelfull vil selv det mest lojale publikum kunne bli uengasjert og brydd. Det synes å være mye feilinformasjon ute om den riktige måten å nivåregulere lyd i videoer.

Det er mye debatt på nettet om den riktige måten å utjevne lyd på i video, men det er én ting som har en felles oppfatning; man bør ikke overstige 0dB på det totale lydnivå. Selv om ditt redigeringsprogram kan tillate deg å øke lydnivåene hele veien opp til 6dB, er det anbefalt av nesten alle at du bør holde lydnivået under 0dB. Dette er fordi lyden kan begynne å «klippe» etter 0dB, noe som resulterer i forvrengning/ overstyring.

Tenk på det som et tak. Så snart lydtopper treffer taket, vil det begynne å bli forvrengt. Dette er grunnen til eksplosjoner i Hollywood-filmer høres kjempebra ut og eksplosjoner i dårlige YouTube-videoer høres ut som dempet og useriøse.

De fleste store programvarer for lydredigering vil ha røde indikatorene som dukker opp når lydnivåene overstiger 0 db. Hvis du får denne advarselen, så lyden er for høy. For sikkerhets skyld bør ingen topper være over -6 db.

De fleste videoredigerere er enige om at det generelle lydnivået fra lydmiksen (all lyd kombinert) bør normalisert mellom -10dB til -20dB. En mye brukt tommelfingerregel sier -12dB med sporadiske topper til -8db. Trikset her er å holde seg borte fra 0dB som best du kan.

Eksperter har noe divergerende meninger på de ulike tallene fordi det egentlig ikke finnes en eksakt fasit. På slutten av dagen, bør ørene dine være dine guider hvis du har levd opp til de tekniske reglene.

Noen anbefalte nivåer

  • Samlet Mix nivå: -10dB til -14db
  • Dialog: -12dB til -15db
  • Musikk: -18db til -22db
  • Lydeffekter: 10dB til -20dB med sporadiske pigger opp til -8db

Disse anbefalingene er litt forsiktige sammenlignet med hva enkelte bransjeeksperter benytter, men det er mye bedre for et publikum at volumet justeres noe opp noe ved visning enn å risikere ubehagelige «peaker» eller forvrengning.

Hvordan sette lydnivåer for videoen?

Før du fullfører din film eller video, ta av deg dine hodetelefoner og spill av videoen på det anlegget hvor filmen skal vises (om mulig). Alternativt på et hjemmekinoanlegg. Lyd i hodetelefoner kan lure deg godt i forhold til hvordan det høres ut i det sanne visningsforum.

Hvordan sette lydnivåer for video vha Barer og Tone

Du har sikkert sett fargefeltene på en lokal TV-stasjon eller i begynnelsen av en film/ video. Barer og tone brukes til å kalibrere et system for å optimalt spille av video eller film. Barer er for farge. Tone handler utelukkende om lyd, og det er veldig enkelt å forstå. Tone er bare noen referanse ingeniører bruker til riktig videoutgang din på riktig nivå. Og det høres ut som en lang pipetone.

En FCPX tone Standard er -12dB og en Premiere Pro tone er -20dB. Trikset er å bare holde desibelnivået for tonen mellom -6 og -24db. I praksis, så har neppe filmamatøren behov for å sette barer og tone i starten av videoen.

God lyd er mer enn lydnivåer

Mens lydnivåer spiller en stor rolle når det gjelder å skape profesjonell lyd, er det mye mer som må vurderes og justeres for å få best mulig lyd. Effekter som kompressorer, støyreduksjonsverktøy og kanskje viktigst EQ vil alle bidra til å kunne skape god, profesjonell lyd på video.

Hva har redigeringsprogrammene av verktøy for å redigere lyd?

De fleste redigeringsprogrammer på markedet har verktøy for lydnivåstyring og frekvensbåndjustering; dog er noen enkle; andre langt mer avanserte som stiller høyere krav til brukeren.

Frekvensbåndsjustering – Equalizer

  • Aktiv bruk av en equalizer kan også bidra til å forbedre lyden.
  • En equalizer kan tilpasse de ulike frekvensbånd i vårt naturlige høreområde.
  • Naturlig høreområde for et menneske (24) > 20Hz > 000 Hz.
  • Aktiv bruk av en equalizer vil kunne:
    • Tydeliggjøre kommentarstemmer (voice).
    • Fjerne uønsket bass og bakgrunnsstøy.
    • Optimalisere lyd/ bilde og dermed øke kvaliteten og seerverdien på sluttproduktet.

Om skribenten

Roy Morten Gleditsch

Filmskaper siden 1970. Medlem av Bergen Fritidsfilmere siden 1980. Redaktør av NSFF Magasin fra oppstarten til juni 2016, tidligere medlem av Filmutvalget. Æresmedlem NSFF.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Invitasjonen til årets NM i Film er klar, er du? Innleveringsfrist er 1. mai!

Det er nå åpnet for innlevering til den juryerte utstillingen under Fotografiets dager. I år oppfordres de som sender inn bidrag til å fokusere på årets tema *musikkfotografi* – gjerne tolket i videste forstand! Tenk fuglelyder, konsertopplevelser, radiolytting, barnelatter… Det er også mulig å sende inn bidrag med andre tema. Fristen er 4. juni. Les mer hos Preus Museum.

RSS Siste fra NSFF.no

  • Resultat for NM i Foto våren 2018 20. april 2018
    I vårrunden av NM i Foto 2018 vart det levert inn 4478 bilder fordelt over åtte klassar, inkludert ungdomsklassen. Resultata er klare og tilgjengeleg her på NSFF.no. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Årboka kommer snart – sjekk adressen din! 12. april 2018
    Årbok for 2017 er straks i trykken. Sørg for at adressen du er registrert med hos NSFF er korrekt, så får du også denne flotte fotoboka! Frist 22. april. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • NM i foto vårrunden 2018 ferdig juryert! 9. april 2018
    Resultatene fra juryeringen av NM i foto 2018, vårrunden, er nå kommet og blir publisert fortløpende. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Husk utvelgelse av bilder til NM for klubbar! 18. mars 2018
    Innleveringsfristen for NM har passert og det er på tide å velja ut klubbarbeid som deltar i NM for klubbar. Frist for utvelgelse er 22. mars. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Husk søknadsfrist for arrangementsstøtte og stipend! 14. mars 2018
    To ganger i året har våre medlemmer og medlemsklubber anledning til å søke om støtte til sine prosjekt og arrangement. Vårrunden har frist 1. april – har du søknaden din klar? Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.

RSS NFFF (nordic.photo)

  • Roald Synnevåg og Halvor Larsen tildelt HonENFFF 21. mars 2018
    På NSFF (Norsk Selskap For Fotografi) sitt landsmøte ble Roald Synnevåg og Halvor Larsen tildelt hederstegnet HonENFFF for fortjenestefullt arbeide over lang tid for amatørfotografiet i Norden.  De fikk overrakt diplom og medalje av Nils-Erik Jerlemar, president i NFFF.  

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • Alt klart for Nordic Light 2018 18. april 2018
    Om en uke er det igjen duket for Norges største fotofestival, hvor Kristiansund fylles opp av utstillinger, foredrag og fotografer fra hele verden. De...
  • Portfolio: Terje Abusdal 17. april 2018
    2017 var et godt år for Terje Abusdal. Fotografen fikk både Leica Oskar Barnack Award for sin serie Slash & Burn og fulgte opp...
  • Arne Beck kåret til Årets Fotograf NFF 2018 10. april 2018
    Årets Fotograf er Norges Fotografforbunds årlige konkurranse. I år var det Arne Beck som vant den gjeve tittelen.  Premieutdelingen fant sted på Norges Fotografforbunds...
  • Portfolio: Akseli Valmunen 19. mars 2018
    Akseli Valmunen vant årets «Young Nordic Photographer of the Year». I sommer ble bildeserien  «The Same New Pet» vist på Fotografiska. – Målet mitt...