Kvalitetsikring av filmlyd i post-produksjon

Kvalitetsikring av filmlyd i post-produksjon

All god filmlyd starter på filmsettet, i opptaksfasen. Dårlig lyd kan lett ødelegge en god filmproduksjon. Bruk gjerne tipsene nedenfor når det gjelder å bruke litt tid til å sette riktige lydnivåer for video- og filmprosjekter.

Som filmskaper og videofotograf bruker du sannsynligvis mye tid på å prøve å få best mulige shot på filmsettet. Når du deretter setter deg ned for å redigere videoen, blir det gjerne brukt mye tid på fargekorrigering og gradering. Da er det på tide å gå videre til eksport, hvor du plukker den perfekte kodek som i utgangspunktet vil gi gode farger mens kompresjonen minimeres.

Men når det kommer til riktig filmlyd, så bruker den jevne filmamatør alt for lite tid til å sikre kvalitet. Man nøyer seg med at det «høres bra ut».

Lyd er trolig det mest oversette- og undervurderte aspekt ved filmskapingsprosessen. Publikum kan ofte tilgi mindre bra videografi, men men er lyden slett og mangelfull vil selv det mest lojale publikum kunne bli uengasjert og brydd. Det synes å være mye feilinformasjon ute om den riktige måten å nivåregulere lyd i videoer.

Det er mye debatt på nettet om den riktige måten å utjevne lyd på i video, men det er én ting som har en felles oppfatning; man bør ikke overstige 0dB på det totale lydnivå. Selv om ditt redigeringsprogram kan tillate deg å øke lydnivåene hele veien opp til 6dB, er det anbefalt av nesten alle at du bør holde lydnivået under 0dB. Dette er fordi lyden kan begynne å «klippe» etter 0dB, noe som resulterer i forvrengning/ overstyring.

Tenk på det som et tak. Så snart lydtopper treffer taket, vil det begynne å bli forvrengt. Dette er grunnen til eksplosjoner i Hollywood-filmer høres kjempebra ut og eksplosjoner i dårlige YouTube-videoer høres ut som dempet og useriøse.

De fleste store programvarer for lydredigering vil ha røde indikatorene som dukker opp når lydnivåene overstiger 0 db. Hvis du får denne advarselen, så lyden er for høy. For sikkerhets skyld bør ingen topper være over -6 db.

De fleste videoredigerere er enige om at det generelle lydnivået fra lydmiksen (all lyd kombinert) bør normalisert mellom -10dB til -20dB. En mye brukt tommelfingerregel sier -12dB med sporadiske topper til -8db. Trikset her er å holde seg borte fra 0dB som best du kan.

Eksperter har noe divergerende meninger på de ulike tallene fordi det egentlig ikke finnes en eksakt fasit. På slutten av dagen, bør ørene dine være dine guider hvis du har levd opp til de tekniske reglene.

Noen anbefalte nivåer

  • Samlet Mix nivå: -10dB til -14db
  • Dialog: -12dB til -15db
  • Musikk: -18db til -22db
  • Lydeffekter: 10dB til -20dB med sporadiske pigger opp til -8db

Disse anbefalingene er litt forsiktige sammenlignet med hva enkelte bransjeeksperter benytter, men det er mye bedre for et publikum at volumet justeres noe opp noe ved visning enn å risikere ubehagelige «peaker» eller forvrengning.

Hvordan sette lydnivåer for videoen?

Før du fullfører din film eller video, ta av deg dine hodetelefoner og spill av videoen på det anlegget hvor filmen skal vises (om mulig). Alternativt på et hjemmekinoanlegg. Lyd i hodetelefoner kan lure deg godt i forhold til hvordan det høres ut i det sanne visningsforum.

Hvordan sette lydnivåer for video vha Barer og Tone

Du har sikkert sett fargefeltene på en lokal TV-stasjon eller i begynnelsen av en film/ video. Barer og tone brukes til å kalibrere et system for å optimalt spille av video eller film. Barer er for farge. Tone handler utelukkende om lyd, og det er veldig enkelt å forstå. Tone er bare noen referanse ingeniører bruker til riktig videoutgang din på riktig nivå. Og det høres ut som en lang pipetone.

En FCPX tone Standard er -12dB og en Premiere Pro tone er -20dB. Trikset er å bare holde desibelnivået for tonen mellom -6 og -24db. I praksis, så har neppe filmamatøren behov for å sette barer og tone i starten av videoen.

God lyd er mer enn lydnivåer

Mens lydnivåer spiller en stor rolle når det gjelder å skape profesjonell lyd, er det mye mer som må vurderes og justeres for å få best mulig lyd. Effekter som kompressorer, støyreduksjonsverktøy og kanskje viktigst EQ vil alle bidra til å kunne skape god, profesjonell lyd på video.

Hva har redigeringsprogrammene av verktøy for å redigere lyd?

De fleste redigeringsprogrammer på markedet har verktøy for lydnivåstyring og frekvensbåndjustering; dog er noen enkle; andre langt mer avanserte som stiller høyere krav til brukeren.

Frekvensbåndsjustering – Equalizer

  • Aktiv bruk av en equalizer kan også bidra til å forbedre lyden.
  • En equalizer kan tilpasse de ulike frekvensbånd i vårt naturlige høreområde.
  • Naturlig høreområde for et menneske (24) > 20Hz > 000 Hz.
  • Aktiv bruk av en equalizer vil kunne:
    • Tydeliggjøre kommentarstemmer (voice).
    • Fjerne uønsket bass og bakgrunnsstøy.
    • Optimalisere lyd/ bilde og dermed øke kvaliteten og seerverdien på sluttproduktet.

Om skribenten

Roy Morten Gleditsch

Filmskaper siden 1970. Medlem av Bergen Fritidsfilmere siden 1980. Redaktør av NSFF Magasin fra oppstarten til juni 2016, tidligere medlem av Filmutvalget. Æresmedlem NSFF.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Tips oss om stort og smått fra ditt distrikt! magasinet@nsff.no

Kairos Workshops Oslo, fra 16. januar: Workshopen Fotografér familien din passer for deg som ønsker å bruke kamera som verktøy for å utforske familien din, enten den er stor eller liten. Les mer hos Kairos Workshops.

RSS Siste fra NSFF.no

  • Landsmøte 2019 14. januar 2019
    I henhold til vedtektene ble tillitsvalgte via e-post 11. desember 2018 varslet om Landsmøte 2019, 16. mars på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • MIROC 2019 med NSFF-patronat og norsk medarrangør 7. januar 2019
    Konkurranseutvalget minner om den internasjonale circuiten MIROC, med fire arrangørklubber/-land deriblant Bekkalokket fotoklubb fra Norge. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Nytt fra FIAP julen 2018 26. desember 2018
    Husk å søke om FIAP hederstegn før 5. januar. Les informasjon om regelendringer vedr. poeng fra biennaler samt vurdering av MFIAP. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Delta på landslaget i 28th FIAP Colour Biennial 7. desember 2018
    NSFF har mottatt invitasjon til 28th FIAP Colour Biennial Spain 2019. Alle NSFF-medlemmer har mulighet til å prøve seg, og deltagelsen er gratis. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Klart for innlevering til NSFF Årbok 2018 2. desember 2018
    Det er åpnet for innlevering til årets Årbok. NSFF Årbok er vår årlige kavalkade av bilder som representerer aktiviteten i medlemsklubbene. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.

RSS NFFF (nordic.photo)

  • Results 3rd Nordic Circuit 2. desember 2018
    The results of the 3rd Nordic International digital circuit 2018 is now available for download. Please follow this link

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • Portfolio: Jiri Havran 9. januar 2019
    Jiri Havran er en av Norges fremste arkitekturfotografer. Nå har han flyttet kameraet fra det urbane landskap og ut i naturen for å dokumentere...
  • Januar/februar-utgaven av Fotografi ute nå! 6. januar 2019
    I årets første nummer av Fotografi kan du blant annet møte VG-fotografen Harald Henden som har viet sin karriere til å dokumentere krig og andre katastrofer...
  • Dev Dhunsi er årets vinner av Portfolioprisen 5. desember 2018
    Dev Dhunsi er årets vinner av Fotografis portfoliopris 2018. 22-åringen fra Trondheim har i sitt prosjekt Terms and Conditions klart å beskrive vanskelige hendelser...
  • November/desember-utgaven av Fotografi ute nå 5. november 2018
    I årets sjette nummer av Fotografi kan du blant annet møte Weronica Gęsicka som vant fjorårets Foam Talent Award. Vi har også snakket med fotografer, skribenter...