Kvalitetsikring av filmlyd i post-produksjon

Kvalitetsikring av filmlyd i post-produksjon

All god filmlyd starter på filmsettet, i opptaksfasen. Dårlig lyd kan lett ødelegge en god filmproduksjon. Bruk gjerne tipsene nedenfor når det gjelder å bruke litt tid til å sette riktige lydnivåer for video- og filmprosjekter.

Som filmskaper og videofotograf bruker du sannsynligvis mye tid på å prøve å få best mulige shot på filmsettet. Når du deretter setter deg ned for å redigere videoen, blir det gjerne brukt mye tid på fargekorrigering og gradering. Da er det på tide å gå videre til eksport, hvor du plukker den perfekte kodek som i utgangspunktet vil gi gode farger mens kompresjonen minimeres.

Men når det kommer til riktig filmlyd, så bruker den jevne filmamatør alt for lite tid til å sikre kvalitet. Man nøyer seg med at det «høres bra ut».

Lyd er trolig det mest oversette- og undervurderte aspekt ved filmskapingsprosessen. Publikum kan ofte tilgi mindre bra videografi, men men er lyden slett og mangelfull vil selv det mest lojale publikum kunne bli uengasjert og brydd. Det synes å være mye feilinformasjon ute om den riktige måten å nivåregulere lyd i videoer.

Det er mye debatt på nettet om den riktige måten å utjevne lyd på i video, men det er én ting som har en felles oppfatning; man bør ikke overstige 0dB på det totale lydnivå. Selv om ditt redigeringsprogram kan tillate deg å øke lydnivåene hele veien opp til 6dB, er det anbefalt av nesten alle at du bør holde lydnivået under 0dB. Dette er fordi lyden kan begynne å «klippe» etter 0dB, noe som resulterer i forvrengning/ overstyring.

Tenk på det som et tak. Så snart lydtopper treffer taket, vil det begynne å bli forvrengt. Dette er grunnen til eksplosjoner i Hollywood-filmer høres kjempebra ut og eksplosjoner i dårlige YouTube-videoer høres ut som dempet og useriøse.

De fleste store programvarer for lydredigering vil ha røde indikatorene som dukker opp når lydnivåene overstiger 0 db. Hvis du får denne advarselen, så lyden er for høy. For sikkerhets skyld bør ingen topper være over -6 db.

De fleste videoredigerere er enige om at det generelle lydnivået fra lydmiksen (all lyd kombinert) bør normalisert mellom -10dB til -20dB. En mye brukt tommelfingerregel sier -12dB med sporadiske topper til -8db. Trikset her er å holde seg borte fra 0dB som best du kan.

Eksperter har noe divergerende meninger på de ulike tallene fordi det egentlig ikke finnes en eksakt fasit. På slutten av dagen, bør ørene dine være dine guider hvis du har levd opp til de tekniske reglene.

Noen anbefalte nivåer

  • Samlet Mix nivå: -10dB til -14db
  • Dialog: -12dB til -15db
  • Musikk: -18db til -22db
  • Lydeffekter: 10dB til -20dB med sporadiske pigger opp til -8db

Disse anbefalingene er litt forsiktige sammenlignet med hva enkelte bransjeeksperter benytter, men det er mye bedre for et publikum at volumet justeres noe opp noe ved visning enn å risikere ubehagelige «peaker» eller forvrengning.

Hvordan sette lydnivåer for videoen?

Før du fullfører din film eller video, ta av deg dine hodetelefoner og spill av videoen på det anlegget hvor filmen skal vises (om mulig). Alternativt på et hjemmekinoanlegg. Lyd i hodetelefoner kan lure deg godt i forhold til hvordan det høres ut i det sanne visningsforum.

Hvordan sette lydnivåer for video vha Barer og Tone

Du har sikkert sett fargefeltene på en lokal TV-stasjon eller i begynnelsen av en film/ video. Barer og tone brukes til å kalibrere et system for å optimalt spille av video eller film. Barer er for farge. Tone handler utelukkende om lyd, og det er veldig enkelt å forstå. Tone er bare noen referanse ingeniører bruker til riktig videoutgang din på riktig nivå. Og det høres ut som en lang pipetone.

En FCPX tone Standard er -12dB og en Premiere Pro tone er -20dB. Trikset er å bare holde desibelnivået for tonen mellom -6 og -24db. I praksis, så har neppe filmamatøren behov for å sette barer og tone i starten av videoen.

God lyd er mer enn lydnivåer

Mens lydnivåer spiller en stor rolle når det gjelder å skape profesjonell lyd, er det mye mer som må vurderes og justeres for å få best mulig lyd. Effekter som kompressorer, støyreduksjonsverktøy og kanskje viktigst EQ vil alle bidra til å kunne skape god, profesjonell lyd på video.

Hva har redigeringsprogrammene av verktøy for å redigere lyd?

De fleste redigeringsprogrammer på markedet har verktøy for lydnivåstyring og frekvensbåndjustering; dog er noen enkle; andre langt mer avanserte som stiller høyere krav til brukeren.

Frekvensbåndsjustering – Equalizer

  • Aktiv bruk av en equalizer kan også bidra til å forbedre lyden.
  • En equalizer kan tilpasse de ulike frekvensbånd i vårt naturlige høreområde.
  • Naturlig høreområde for et menneske (24) > 20Hz > 000 Hz.
  • Aktiv bruk av en equalizer vil kunne:
    • Tydeliggjøre kommentarstemmer (voice).
    • Fjerne uønsket bass og bakgrunnsstøy.
    • Optimalisere lyd/ bilde og dermed øke kvaliteten og seerverdien på sluttproduktet.

Om skribenten

Roy Morten Gleditsch

Filmskaper siden 1970. Medlem av Bergen Fritidsfilmere siden 1980. Redaktør av NSFF Magasin fra oppstarten til juni 2016, tidligere medlem av Filmutvalget. Æresmedlem NSFF.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Tips oss om stort og smått fra ditt distrikt! magasinet@nsff.no

RSS Siste fra NSFF.no

  • Vi minner om utvelgelse av bilder til Årets klubb 20. mars 2019
    Nå som innleveringsfristen for NM har passert er det tid for å velge ut bilder til NM for klubber. Nytt av året er at bildene ikke skal bedømmes på nytt. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Trondheim nasjonale 2019 8. mars 2019
    Trondhjems Kameraklubb inviterer til "Trondheim nasjonale 2019". Det konkurreres i fritt motiv, farge og monokrom, og poeng teller til NSFF hederstegn. Frist er 25. mars. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Delta i Nordisk Fotomesterskap 2019 8. mars 2019
    Det nordiske fotoforbundet inviterer til Nordisk Fotomesterskap 2019. Det konkurreres i to klasser, farge digitalt og monokrom digitalt. Innleveringsfristen er 15. april 2019. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Invitasjon til Analog Nasjonal 2019, Narvik Kameraklubb 4. mars 2019
    Narvik Kameraklubb invitera til nasjonal konkurranse innan analog fotografering. For NSFF-medlemmar gir det poeng til nasjonale plakettar og heidersteikn. Innleveringsfrist er 1. mai. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Årsrapport fra klubbene for 2018 2. mars 2019
    NSFF oppfordrer alle medlemsklubber til å sende inn årsrapport for 2018. Foruten standardrapporten er det også ønskelig at årsberetning sendes inn. Dokumentene vil bli lagret i NSFF sitt arkiv som historisk materiale. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.

RSS NFFF (nordic.photo)

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • Mars/april-utgaven av Fotografi ute nå 16. mars 2019
    I årets andre nummer av Fotografi kan du blant annet møte Ina Otzko somsto står bak prosjektet “100 Norwegian Photographers”.   Vi har også...
  • Foto.no kjøper Interfoto 23. februar 2019
    Små marginer har resultert i stadig færre fotoforhandlere. Nå slår to av de største seg sammen når Foto.no kjøper  alle aksjene i Interfoto, Bresson...
  • Bredt fokus på Norsk Naturfotofestival 22. februar 2019
    8. til 10. mars er det igjen tid for Norsk Naturfotofestival på Ski, med blant andre Jo-Anne McArthur, Erik Johansson og Jasper Doest på...
  • Test av Sony RX100 VI 21. februar 2019
    Det sjette kameraet i Sonys geniale RX100-serie skiller seg ut ved å by på hele 8,3x zoom og lengste brennvidde tilsvarende 200 mm. Men...