Portrett: Frank Evensen, Oslo Kamera Klubb

«Klage», Frank Evensen
Bronse i NSFF jubileumskonkurranse 2016. Juryen skriver:

Kanskje den filmen som best tar i bruk de konvensjonelle, filmfaglige grepene? Her er det historie, korrekte kameraposisjoner og bildeutsnitt, klippeteknikk, god lyd, poeng og humor. Litt lang reise til poenget, men stor respekt for at konklusjonen mellom de to ikke ble fortalt, men løst med stillhet og fundering.

Frank Evensen (foto: Fredrik Roaldset)

Frank Evensen (49) er opprinnelig fra Nordreisa, men bor nå i Oslo, der han jobber som IT-konsulent. Han er en ekte filmentusiast som ikke går av veien for å ta på seg tillitsverv, han er filmkontakt i Oslo Kamera Klubb og leder i NSFF Filmutvalg. Heldigvis finner han også tid til å drive med hobbyen!

—Jeg driver jo bare med film på hobbybasis, så det blir et definisjonsspørsmål å si akkurat når tid jeg begynte med film. Min første erfaring bak kamera var da jeg var kameraoperatør i en kortfilmkomedie laget sammen med medelever på gymnaset. Min ordentlige interesse for film startet nok i filmklubben i Narvik på midten av 80-tallet. Jeg har vært mye på Cinemateket i Oslo, og er glad i å se film utenom det vanlige. Etter å ha sett kortfilmen Eating Out en gang på starten av 90-tallet, fikk jeg øynene opp for kortfilmsjangeren, og har siden blitt mer og mer begeistret for denne sjangeren.

Fra filmanalytiker til filmskaper

—Grunnen til at jeg begynte med film er nok todelt. Først er det min interesse for film som kunstform. I filmklubbene jeg besøkte var omtalene av filmene analytisk og dyptpløyende, og inneholdt mange akademiske begreper jeg gjerne ville forstå. Det er nok én av grunnene til at jeg begynte å lese om film. Dermed fikk jeg et mer analytiske forhold til filmmediet, og jeg så ikke lengre på filmen som bare ren underholdning. Dernest tror jeg det var viktig for meg at jeg kom inn i Oslo Kamera Klubb i 2005, etter at jeg gikk et regikurs arrangert av Folkeuniversitetet. I klubben møtte jeg andre som laget film, og siden filmproduksjon oftest krever en stab, var jeg havnet i det rette miljøet.

Jeg er jo langt over middels interessert i film, men det er bare en hobby. Jeg har ikke hatt film eller noe filmrelatert som yrke. Jeg legger mye innsats inn i filmene jeg jobber med, og forsøker også å bidra og hjelpe til for at andre jeg kjenner får realisert prosjektene sine. Jeg håper jeg selv – men også filmklubbene – er beviset på at man kan lage god kortfilm på hobbybasis, og at vi inspirerer andre som vil se at det finnes en plass også for de som ikke har store ambisjoner eller har ønsker om å bli profesjonell.

Nøler med å kalle seg kunstner

—Det er en liten nyanseforskjell på det skapende og det kunstneriske. Jeg har nok ikke de helt store kunstneriske evner, og jeg er nok mer en «byggemester» eller designer. Utenom det kunstneriske i regiarbeidet jeg gjør, ligger det kanskje noe kunstnerisk i mine storyboards, som jeg tegner til filmene mine. Jeg lager også visse digitale lydkulisser til bruk i filmene, som i det minste krever en viss skaperevne.

Jeg trives klart best bak kamera. Jeg har dog motvillig stilt opp som statist som en vennetjeneste, men det fungerte ikke. Når man har hatt regi på en rekke fiksjonsfilmer selv, tror jeg det er lett å få et slags analytisk forhold til alt skuespill, og det vil da kunne se konstruert ut når man prøver selv. Skuespill handler jo primært om intuisjon, følelser og innlevelse, og da tror jeg det analytiske bare vil ødelegge. På den annen side tror jeg det er svært viktig for en regissør av fiksjonsfilm å kunne leve seg inn i de ulike rollene.

Ønsker å skape undring og ettertanke

—Jeg er mest glad i fiksjonsfilm, og særlig hvis jeg kan lage noe mer enn bare ren underholdning. Jeg lager mest korte fiksjonsfilmer – filmer jeg selv har lyst å se, gjerne filmer til ettertanke, med noe som skaper undring. Jeg er spesielt glad i det absurde, både fordi det er underholdende og fordi det ofte åpner for filosofiske refleksjoner rundt de store spørsmål i livet.

Jeg kan nok neppe lage den filmen jeg har aller mest lyst til å lage uten produksjonsstøtte. Aller helst skulle jeg ha tatt permisjon fra jobben og laget en fullaftens spillefilm, men jeg vet at det er nokså urealistisk. Uten filmutdannelse og en solid erfaringsbakgrunn fra proff film, stiller man bakerst i køen for filmstøtte. Å søke støtte til kortfilm er langt mer aktuelt for meg.

Lagspiller med klare tanker om den ferdige filmen

—Jeg jobber alltid sammen med andre. Det føles litt kunstig for meg å si at jeg har laget filmene. Alle filmene jeg har laget har vært en kollektiv innsats fra minst 3 personer, og ofte 5—6 personer. Det er vel en av de mest synlige forskjellene på fotografi og filmskaping.

Alle filmene mine hittil har vært basert på mine egne manus. Jeg ser at filmene blir til gjennom bildene som skapes i hodet når man får idéen til filmmanuset. Enkelte av filmene mine handler om noe som ikke er fullbyrdet. Det er interessant å se at det er mange andre som tenker i samme baner. At mye i livet handler om å forberede seg på noe, og at forberedelsene ofte har fått for stor plass når man ser tilbake på det man gjør.

Det visuelle uttrykket i filmen prøver jeg å tilpasse innholdet, for eksempel gjennom bildevalg, fargenyanser, kameravinkler og bevegelse. Det er for øvrig viktig for meg med «film look». Jeg har troen på at man da lettere oppnår den hypnotiserende virkningen mange snakker om at spillefilm kan og bør ha.

Jeg brenner for veldig mange viktige saker, men ser at kortfilm er et medium som ikke egner seg så godt til å forfekte eget syn innen moral eller politikk. Her er dokumentarfilmsjangeren bedre egnet.

Henter inspirasjon fra annen kortfilm

—Jeg ser at jeg henter mer inspirasjon fra kortfilmer enn fra spillefilmer. Kortfilmer har ofte en stil som skiller seg fra typisk spillefilm. De beste av dem har et innhold som passer bedre i kortfilmform enn i spillefilmform, til tross for den tvangstrøyen det korte formatet gir. Gode eksempler på dette er to av mine favoritter, Meat av Slava Ross, og Ta av Mig av Victor Lindgren.

—Jeg har definitivt for mange forbilder og inspiratorer til å nevne alle her. For de som ønsker å se spillefilm for å lære filmskaping, så anbefaler jeg David Lynch, Stanley Kubrick, Ingemar Bergman, Michael Haneke, Roy Andersson, Alfred Hitchcock, Quentin Tarantino, Lars von Trier, Roman Polanski og Fatih Akin. Jeg anbefaler også å lese artikler i filmtidsskrifter som Znett og Rushprint. Jeg henter mye av inspirasjonen fra typiske filmklubbfilmer, altså filmer med kunstneriske ambisjoner. Jeg synes for eksempel både Crispin Glover og Guy Maddin er svært inspirerende, men er dog ikke i samme håndverksmessige klasse som de jeg nevnte først. En regissør som «bare» lager godt håndtverk kan også gi meg inspirasjon, som de som lager god spenningsfilm. Man kan definitivt også lære noe av de beste norske regissørene.

Drømmer om å lage novellefilm om kvensk innvandring

Jeg skulle så gjerne laget en film om kvensk innvandring til Nordreisa og Kvænangen på 1800-tallet. En av mine første kortfilmer var en super-8-film med handling fra 1800-tallet. Periodefilm er fascinerende, men svært krevende. Økonomi setter ofte en stopper for slike prosjekter for de utenfor den profesjonelle filmbransjen.

Musikkvideo med Frank Evensens manus og regi:

—Jeg skriver på to ulike manus nå. Først for en film fra 30-tallets Oslo. Vet ikke om den noen gang vil bli realisert. Skriver også på et litt absurd manus for en kort dystopisk science fiction. Jeg har stor tro på at jeg faktisk får laget den, mye takket være det digitale etterarbeidets utrolige muligheter.

Vi avslutter med et lite hjertesukk:
—Kortfilm har ikke mange arenaer å vises frem i. Festivaler er én arena, og internett en annen. Jeg føler at det er mye svært god kortfilm som aldri når ordentlig ut.

(Fotografier i galleriet er ved Jan-Robert Williamsen og Elvar Ørn Kjartansson)

Om skribenten

Birgit Fostervold

Nestleder i NSFF, redaktør for NSFF Magasin og nsff.no. Medlem i Homborsund fotoklubb. Ivrig entusiast med forkjærlighet for rust og patina. Ser gjerne verden i et bøyd perspektiv, gjennom diverse Lensbaby-optikk.

Sporinger / Pingback

  1. Resultatene fra Jubileumskonkurransen i Film! | Norsk Selskap for Fotografi - […] Kanskje den filmen som best tar i bruk de konvensjonelle, filmfaglige grepene? Her er det historie, korrekte kameraposisjoner og…

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Oppslagstavla

FOR TIPS OG NYHETER I KORTFORM

Tips oss om stort og smått fra ditt distrikt! magasinet@nsff.no

RSS SISTE FRA NSFF.NO

  • NSFF film- og fototreff i Sandnes høsten 2020 10. desember 2019
    Med det planlagte treffet i Sandnes høsten 2020 ønsker NSFF å nå alle dere med filminteresse og alle som er nysgjerrige på å lage historier med varierte bilder i en serie. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Programmet for Norsk Naturfotofestival 2020 er klart 9. desember 2019
    Norsk Naturfotofestival 2020 har programmet klart, og vi minner om at NSFF-medlemmer har tilbud om early-bird-priser på festivalpass. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Delta på NSFF landslag i 20th FIAP Nature Biennial 2020 8. desember 2019
    NSFF stiller med landslag i 20th FIAP Nature Biennial 2020. Deltakelsen er gratis og hver deltaker kan levere inn fire bilder for vurdering til hvert tema. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Send inn dine bilder for vurdering til Årbok 2019! 3. desember 2019
    Det er nå åpnet for innlevering av bilder til NSFF Årbok 2019. Alle registrerte medlemmer i NSFF i 2019 kan delta. Temaet er som vanlig fritt, men bildene må være tatt i løpet av 2019. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • 2680 Vågå – til spesialpris for NSFF 2. desember 2019
    Boka "2680 Vågå" forteller 30 års historie om Krogvold Workshop i tekst og bilder. NSFF-medlemmer kan nå bestille boka til redusert pris og fastsatt fraktkostnad. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.

RSS NFFF (nordic.photo )

  • 4th Nordic Circuit 12. august 2019
    Welcome to the 4th nordic Circuit. Please read the conditions/invitation Please submit your entries . . . . Please take a look at this video for instruction on how to submit your entries.
  • Fotoklubben Fokusera Flen 21. juni 2019
    I Oktober 2018 mottog vår klubb (Fotoklubben Fokusera Flen) ett arbetsstipendium från NFFF (Nordiska Förbundet för Fotografi). Den 18:e oktober gick startskottet för vår första utställning. Flens Bibliotek skulle under hösten inviga sitt nya ”Gallerirum”, och vår klubb var första utställare. Bidraget gjorde att kunde vi köpa BÅDE ramar och passepartouter, samt låta printa bilderna […]
  • Nordiske mestere 2019 20. april 2019
    Gratulerer til Marc Sabat, Finland Nordisk mester i klasse farger! Gratulerer til Bjarne Hyldgaard, Danmark! Nordisk mester i klasse monokrom! Alle resultater

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF)