Ultra HD/4K – noe for filmamatøren?

Ultra HD/4K – noe for filmamatøren?

Ultra HD og 4k – hvor går veien for filmamatøren når det kommer til valg av kameraløsninger og teknisk kvalitet på den ferdige filmfilen?

Litt historikk

Digital film har vært formatet for filmamatøren i mange år nå. I 1995 kom miniDV til den jevne konsument; et digitalt tapebasert system som var et betydelig kvalitetssprang opp fra VHS/C-VHS/S-VHS.

Filbasert, digitalt filmformat har overtatt. Selv om tapebaserte løsninger fortsatt er i bruk av mange, er slike løsninger fra produsenters og forhandleres side parkert i hyllene for historisk, teknologisk utvikling.

Kameraløsninger basert på full HD-oppløsning – det vil si med et bredde/ høydeforhold på 1920 x 1080 piksler – har vært allemannseie i flere år nå. Med korrekt utrustning i alle ledd har man kunnet se film på store skjermer i hus og hjem i flott kvalitet.

Imidlertid: ser man i butikkhyllene og i nettbutikkene i 2016 så er det påtakelig hvordan utvalget av konvensjonelle kameraer skrumper betydelig inn. Det forteller oss at vi forbrukere har forlatt den tradisjonelle kameraplattformen, og satser på å bruke vår mobiltelefon, actionkamera og filmdrone for å forevige ulike hendelser – i allefall på det private nivå. Ikke så rart; mobiltelefoner leverer nå både Full HD og noen også UHD-/4K-kvalitet.

4K/Ultra HD – hva er det?

Ultra HD og 4K er betegnelser for hvor høy bildeoppløsning et digitalt produkt kan levere. Det gjelder kameraer og skjermer og alle enheter hvor det handler om skarpe bilder. Ultra HD gir den beste bildekvaliteten.

Betegnelsene Ultra HD eller UHD betyr egentlig det samme. Når noen skriver UHD, er det bare en forkortelse av Ultra HD. Hvis du har et 4K-/UHD-filmkamera eller en 4K-/Ultra HD-skjerm vil det si at den kan ha en oppløsning på 3840 x 2160 piksler og opp til 7680 x 4320 piksler (kalt 8K). Det er en høyere standard enn Full HD, der oppløsningen som nevnt over kun er 1920 x 1080 piksler.

En 4K-løsning har altså 4 ganger høyere oppløsning enn tradisjonell 1920 x 1080. Det gir fenomenal og synlig kvalitetsforbedring. Tilsvarende vil en 8K-løsning være 16 ganger høyere. Imidlertid: for å dra 100 % gevinst av UHD-kvaliteten er det vesentlig at formatet ikke blir «knust» på vegen til visningsenheten – enten den er en datamaskin, en TV eller en prosjektor-/lerretløsning. Med andre ord: alle enheter fram mot visning må ivareta UHD-kvaliteten.

Klikk på bildet nedenfor for virkelig å se kvalitetsforskjellen i oppløsning:

UHD 4K skjermoppløsning

Er UHD/4K noe for filmamatøren?

De færreste har fullverdige UHD-løsninger hjemme hos seg selv. UHD-standarden har med andre ord ikke festet seg blant oss vanlige forbrukere; ennå.

Tradisjonelle kameraløsninger i UHD/4K er nå tilgjengelig for den vanlige forbruker til under 8000 kroner, noe som var utenkelig bare for et par år siden. Flere av de store produsentene satser på 4K for forbrukeren og filmamatøren, med de beste ambisjoner for sine amatørfilmer når det kommer til teknisk visningskvalitet – enten det er direkte fra kamera til et 4K TV, eller det er via et redigeringsprogram og fram til en filmfil.

I kombinasjon med filmopptak fra filmdrone med 4K-kvalitet så har man en fantastisk kombinasjonsløsning for å kunne produsere engasjerende og spektakulær amatørfilm i teknisk brilliant kvalitet.

UHD/4K-kamera kontra Full HD som sluttprodukt

Om man ikke skulle ha fullverdige UHD-/4K-løsninger når det kommer til klipping, redigering og TV-/skjermløsninger, så er det likevel fordeler ved å ta i bruk UHD-/4K-opptakskvalitet.

Velger man for eksempel å nedskalere formatet til standard Full HD 1920 x 1080, så vil man oppdage at man får mye av kvalitetene med seg til sluttproduktet. Dette på grunn av pikselantallet i opptaksformatet!

En annen gevinst – mens man venter på oppgraderinger av annet utstyr kompatibelt med 4K – er at 4K-opptaksmaterialet kan beskjæres og zoomes i klippen tilsvarende Full HD, uten av man får synlig kvalitetsreduksjon på det ferdige sluttproduktet – som da gjerne blir tilsvarende full HD 1920 x 1080.

UHD/4K bør med andre ord være et levelig konsept for filmamatøren; i alle fall for forbrukere som har ambisjoner om å prestere den beste teknisk kvalitet tilgjengelig i 2016.

Om skribenten

Roy Morten Gleditsch

Filmskaper siden 1970. Medlem av Bergen Fritidsfilmere siden 1980. Redaktør av NSFF Magasin fra oppstarten til juni 2016, tidligere medlem av Filmutvalget. Æresmedlem NSFF.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Invitasjonen til årets NM i Film er klar, er du? Innleveringsfrist er 1. mai!

Det er nå åpnet for innlevering til den juryerte utstillingen under Fotografiets dager. I år oppfordres de som sender inn bidrag til å fokusere på årets tema *musikkfotografi* – gjerne tolket i videste forstand! Tenk fuglelyder, konsertopplevelser, radiolytting, barnelatter… Det er også mulig å sende inn bidrag med andre tema. Fristen er 4. juni. Les mer hos Preus Museum.

RSS Siste fra NSFF.no

  • Resultat for NM i Foto våren 2018 20. april 2018
    I vårrunden av NM i Foto 2018 vart det levert inn 4478 bilder fordelt over åtte klassar, inkludert ungdomsklassen. Resultata er klare og tilgjengeleg her på NSFF.no. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Årboka kommer snart – sjekk adressen din! 12. april 2018
    Årbok for 2017 er straks i trykken. Sørg for at adressen du er registrert med hos NSFF er korrekt, så får du også denne flotte fotoboka! Frist 22. april. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • NM i foto vårrunden 2018 ferdig juryert! 9. april 2018
    Resultatene fra juryeringen av NM i foto 2018, vårrunden, er nå kommet og blir publisert fortløpende. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Husk utvelgelse av bilder til NM for klubbar! 18. mars 2018
    Innleveringsfristen for NM har passert og det er på tide å velja ut klubbarbeid som deltar i NM for klubbar. Frist for utvelgelse er 22. mars. Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.
  • Husk søknadsfrist for arrangementsstøtte og stipend! 14. mars 2018
    To ganger i året har våre medlemmer og medlemsklubber anledning til å søke om støtte til sine prosjekt og arrangement. Vårrunden har frist 1. april – har du søknaden din klar? Besøk Norsk Selskap for Fotografi for mer informasjon fra NSFF.

RSS NFFF (nordic.photo)

  • Roald Synnevåg og Halvor Larsen tildelt HonENFFF 21. mars 2018
    På NSFF (Norsk Selskap For Fotografi) sitt landsmøte ble Roald Synnevåg og Halvor Larsen tildelt hederstegnet HonENFFF for fortjenestefullt arbeide over lang tid for amatørfotografiet i Norden.  De fikk overrakt diplom og medalje av Nils-Erik Jerlemar, president i NFFF.  

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • Alt klart for Nordic Light 2018 18. april 2018
    Om en uke er det igjen duket for Norges største fotofestival, hvor Kristiansund fylles opp av utstillinger, foredrag og fotografer fra hele verden. De...
  • Portfolio: Terje Abusdal 17. april 2018
    2017 var et godt år for Terje Abusdal. Fotografen fikk både Leica Oskar Barnack Award for sin serie Slash & Burn og fulgte opp...
  • Arne Beck kåret til Årets Fotograf NFF 2018 10. april 2018
    Årets Fotograf er Norges Fotografforbunds årlige konkurranse. I år var det Arne Beck som vant den gjeve tittelen.  Premieutdelingen fant sted på Norges Fotografforbunds...
  • Portfolio: Akseli Valmunen 19. mars 2018
    Akseli Valmunen vant årets «Young Nordic Photographer of the Year». I sommer ble bildeserien  «The Same New Pet» vist på Fotografiska. – Målet mitt...