Ultra HD/4K – noe for filmamatøren?

Ultra HD/4K – noe for filmamatøren?

Ultra HD og 4k – hvor går veien for filmamatøren når det kommer til valg av kameraløsninger og teknisk kvalitet på den ferdige filmfilen?

Litt historikk

Digital film har vært formatet for filmamatøren i mange år nå. I 1995 kom miniDV til den jevne konsument; et digitalt tapebasert system som var et betydelig kvalitetssprang opp fra VHS/C-VHS/S-VHS.

Filbasert, digitalt filmformat har overtatt. Selv om tapebaserte løsninger fortsatt er i bruk av mange, er slike løsninger fra produsenters og forhandleres side parkert i hyllene for historisk, teknologisk utvikling.

Kameraløsninger basert på full HD-oppløsning – det vil si med et bredde/ høydeforhold på 1920 x 1080 piksler – har vært allemannseie i flere år nå. Med korrekt utrustning i alle ledd har man kunnet se film på store skjermer i hus og hjem i flott kvalitet.

Imidlertid: ser man i butikkhyllene og i nettbutikkene i 2016 så er det påtakelig hvordan utvalget av konvensjonelle kameraer skrumper betydelig inn. Det forteller oss at vi forbrukere har forlatt den tradisjonelle kameraplattformen, og satser på å bruke vår mobiltelefon, actionkamera og filmdrone for å forevige ulike hendelser – i allefall på det private nivå. Ikke så rart; mobiltelefoner leverer nå både Full HD og noen også UHD-/4K-kvalitet.

4K/Ultra HD – hva er det?

Ultra HD og 4K er betegnelser for hvor høy bildeoppløsning et digitalt produkt kan levere. Det gjelder kameraer og skjermer og alle enheter hvor det handler om skarpe bilder. Ultra HD gir den beste bildekvaliteten.

Betegnelsene Ultra HD eller UHD betyr egentlig det samme. Når noen skriver UHD, er det bare en forkortelse av Ultra HD. Hvis du har et 4K-/UHD-filmkamera eller en 4K-/Ultra HD-skjerm vil det si at den kan ha en oppløsning på 3840 x 2160 piksler og opp til 7680 x 4320 piksler (kalt 8K). Det er en høyere standard enn Full HD, der oppløsningen som nevnt over kun er 1920 x 1080 piksler.

En 4K-løsning har altså 4 ganger høyere oppløsning enn tradisjonell 1920 x 1080. Det gir fenomenal og synlig kvalitetsforbedring. Tilsvarende vil en 8K-løsning være 16 ganger høyere. Imidlertid: for å dra 100 % gevinst av UHD-kvaliteten er det vesentlig at formatet ikke blir «knust» på vegen til visningsenheten – enten den er en datamaskin, en TV eller en prosjektor-/lerretløsning. Med andre ord: alle enheter fram mot visning må ivareta UHD-kvaliteten.

Klikk på bildet nedenfor for virkelig å se kvalitetsforskjellen i oppløsning:

UHD 4K skjermoppløsning

Er UHD/4K noe for filmamatøren?

De færreste har fullverdige UHD-løsninger hjemme hos seg selv. UHD-standarden har med andre ord ikke festet seg blant oss vanlige forbrukere; ennå.

Tradisjonelle kameraløsninger i UHD/4K er nå tilgjengelig for den vanlige forbruker til under 8000 kroner, noe som var utenkelig bare for et par år siden. Flere av de store produsentene satser på 4K for forbrukeren og filmamatøren, med de beste ambisjoner for sine amatørfilmer når det kommer til teknisk visningskvalitet – enten det er direkte fra kamera til et 4K TV, eller det er via et redigeringsprogram og fram til en filmfil.

I kombinasjon med filmopptak fra filmdrone med 4K-kvalitet så har man en fantastisk kombinasjonsløsning for å kunne produsere engasjerende og spektakulær amatørfilm i teknisk brilliant kvalitet.

UHD/4K-kamera kontra Full HD som sluttprodukt

Om man ikke skulle ha fullverdige UHD-/4K-løsninger når det kommer til klipping, redigering og TV-/skjermløsninger, så er det likevel fordeler ved å ta i bruk UHD-/4K-opptakskvalitet.

Velger man for eksempel å nedskalere formatet til standard Full HD 1920 x 1080, så vil man oppdage at man får mye av kvalitetene med seg til sluttproduktet. Dette på grunn av pikselantallet i opptaksformatet!

En annen gevinst – mens man venter på oppgraderinger av annet utstyr kompatibelt med 4K – er at 4K-opptaksmaterialet kan beskjæres og zoomes i klippen tilsvarende Full HD, uten av man får synlig kvalitetsreduksjon på det ferdige sluttproduktet – som da gjerne blir tilsvarende full HD 1920 x 1080.

UHD/4K bør med andre ord være et levelig konsept for filmamatøren; i alle fall for forbrukere som har ambisjoner om å prestere den beste teknisk kvalitet tilgjengelig i 2016.

Om skribenten

Roy Morten Gleditsch

Filmskaper siden 1970. Medlem av Bergen Fritidsfilmere siden 1980. Redaktør av NSFF Magasin fra oppstarten til juni 2016, tidligere medlem av Filmutvalget. Æresmedlem NSFF.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Tips oss om stort og smått fra ditt distrikt! magasinet@nsff.no

RSS Siste fra NSFF.no

  • Vi minner om utvelgelse av bilder til Årets klubb 20. mars 2019
    Nå som innleveringsfristen for NM har passert er det tid for å velge ut bilder til NM for klubber. Nytt av året er at bildene ikke skal bedømmes på nytt. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Trondheim nasjonale 2019 8. mars 2019
    Trondhjems Kameraklubb inviterer til "Trondheim nasjonale 2019". Det konkurreres i fritt motiv, farge og monokrom, og poeng teller til NSFF hederstegn. Frist er 25. mars. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Delta i Nordisk Fotomesterskap 2019 8. mars 2019
    Det nordiske fotoforbundet inviterer til Nordisk Fotomesterskap 2019. Det konkurreres i to klasser, farge digitalt og monokrom digitalt. Innleveringsfristen er 15. april 2019. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Invitasjon til Analog Nasjonal 2019, Narvik Kameraklubb 4. mars 2019
    Narvik Kameraklubb invitera til nasjonal konkurranse innan analog fotografering. For NSFF-medlemmar gir det poeng til nasjonale plakettar og heidersteikn. Innleveringsfrist er 1. mai. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.
  • Årsrapport fra klubbene for 2018 2. mars 2019
    NSFF oppfordrer alle medlemsklubber til å sende inn årsrapport for 2018. Foruten standardrapporten er det også ønskelig at årsberetning sendes inn. Dokumentene vil bli lagret i NSFF sitt arkiv som historisk materiale. Besøk nsff.no for mer informasjon fra Norsk Selskap for Fotografi.

RSS NFFF (nordic.photo)

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • Mars/april-utgaven av Fotografi ute nå 16. mars 2019
    I årets andre nummer av Fotografi kan du blant annet møte Ina Otzko somsto står bak prosjektet “100 Norwegian Photographers”.   Vi har også...
  • Foto.no kjøper Interfoto 23. februar 2019
    Små marginer har resultert i stadig færre fotoforhandlere. Nå slår to av de største seg sammen når Foto.no kjøper  alle aksjene i Interfoto, Bresson...
  • Bredt fokus på Norsk Naturfotofestival 22. februar 2019
    8. til 10. mars er det igjen tid for Norsk Naturfotofestival på Ski, med blant andre Jo-Anne McArthur, Erik Johansson og Jasper Doest på...
  • Test av Sony RX100 VI 21. februar 2019
    Det sjette kameraet i Sonys geniale RX100-serie skiller seg ut ved å by på hele 8,3x zoom og lengste brennvidde tilsvarende 200 mm. Men...