Kvalitetsikring av filmlyd i post-produksjon

Kvalitetsikring av filmlyd i post-produksjon

All god filmlyd starter på filmsettet, i opptaksfasen. Dårlig lyd kan lett ødelegge en god filmproduksjon. Bruk gjerne tipsene nedenfor når det gjelder å bruke litt tid til å sette riktige lydnivåer for video- og filmprosjekter.

Som filmskaper og videofotograf bruker du sannsynligvis mye tid på å prøve å få best mulige shot på filmsettet. Når du deretter setter deg ned for å redigere videoen, blir det gjerne brukt mye tid på fargekorrigering og gradering. Da er det på tide å gå videre til eksport, hvor du plukker den perfekte kodek som i utgangspunktet vil gi gode farger mens kompresjonen minimeres.

Men når det kommer til riktig filmlyd, så bruker den jevne filmamatør alt for lite tid til å sikre kvalitet. Man nøyer seg med at det «høres bra ut».

Lyd er trolig det mest oversette- og undervurderte aspekt ved filmskapingsprosessen. Publikum kan ofte tilgi mindre bra videografi, men men er lyden slett og mangelfull vil selv det mest lojale publikum kunne bli uengasjert og brydd. Det synes å være mye feilinformasjon ute om den riktige måten å nivåregulere lyd i videoer.

Det er mye debatt på nettet om den riktige måten å utjevne lyd på i video, men det er én ting som har en felles oppfatning; man bør ikke overstige 0dB på det totale lydnivå. Selv om ditt redigeringsprogram kan tillate deg å øke lydnivåene hele veien opp til 6dB, er det anbefalt av nesten alle at du bør holde lydnivået under 0dB. Dette er fordi lyden kan begynne å «klippe» etter 0dB, noe som resulterer i forvrengning/ overstyring.

Tenk på det som et tak. Så snart lydtopper treffer taket, vil det begynne å bli forvrengt. Dette er grunnen til eksplosjoner i Hollywood-filmer høres kjempebra ut og eksplosjoner i dårlige YouTube-videoer høres ut som dempet og useriøse.

De fleste store programvarer for lydredigering vil ha røde indikatorene som dukker opp når lydnivåene overstiger 0 db. Hvis du får denne advarselen, så lyden er for høy. For sikkerhets skyld bør ingen topper være over -6 db.

De fleste videoredigerere er enige om at det generelle lydnivået fra lydmiksen (all lyd kombinert) bør normalisert mellom -10dB til -20dB. En mye brukt tommelfingerregel sier -12dB med sporadiske topper til -8db. Trikset her er å holde seg borte fra 0dB som best du kan.

Eksperter har noe divergerende meninger på de ulike tallene fordi det egentlig ikke finnes en eksakt fasit. På slutten av dagen, bør ørene dine være dine guider hvis du har levd opp til de tekniske reglene.

Noen anbefalte nivåer

  • Samlet Mix nivå: -10dB til -14db
  • Dialog: -12dB til -15db
  • Musikk: -18db til -22db
  • Lydeffekter: 10dB til -20dB med sporadiske pigger opp til -8db

Disse anbefalingene er litt forsiktige sammenlignet med hva enkelte bransjeeksperter benytter, men det er mye bedre for et publikum at volumet justeres noe opp noe ved visning enn å risikere ubehagelige «peaker» eller forvrengning.

Hvordan sette lydnivåer for videoen?

Før du fullfører din film eller video, ta av deg dine hodetelefoner og spill av videoen på det anlegget hvor filmen skal vises (om mulig). Alternativt på et hjemmekinoanlegg. Lyd i hodetelefoner kan lure deg godt i forhold til hvordan det høres ut i det sanne visningsforum.

Hvordan sette lydnivåer for video vha Barer og Tone

Du har sikkert sett fargefeltene på en lokal TV-stasjon eller i begynnelsen av en film/ video. Barer og tone brukes til å kalibrere et system for å optimalt spille av video eller film. Barer er for farge. Tone handler utelukkende om lyd, og det er veldig enkelt å forstå. Tone er bare noen referanse ingeniører bruker til riktig videoutgang din på riktig nivå. Og det høres ut som en lang pipetone.

En FCPX tone Standard er -12dB og en Premiere Pro tone er -20dB. Trikset er å bare holde desibelnivået for tonen mellom -6 og -24db. I praksis, så har neppe filmamatøren behov for å sette barer og tone i starten av videoen.

God lyd er mer enn lydnivåer

Mens lydnivåer spiller en stor rolle når det gjelder å skape profesjonell lyd, er det mye mer som må vurderes og justeres for å få best mulig lyd. Effekter som kompressorer, støyreduksjonsverktøy og kanskje viktigst EQ vil alle bidra til å kunne skape god, profesjonell lyd på video.

Hva har redigeringsprogrammene av verktøy for å redigere lyd?

De fleste redigeringsprogrammer på markedet har verktøy for lydnivåstyring og frekvensbåndjustering; dog er noen enkle; andre langt mer avanserte som stiller høyere krav til brukeren.

Frekvensbåndsjustering – Equalizer

  • Aktiv bruk av en equalizer kan også bidra til å forbedre lyden.
  • En equalizer kan tilpasse de ulike frekvensbånd i vårt naturlige høreområde.
  • Naturlig høreområde for et menneske (24) > 20Hz > 000 Hz.
  • Aktiv bruk av en equalizer vil kunne:
    • Tydeliggjøre kommentarstemmer (voice).
    • Fjerne uønsket bass og bakgrunnsstøy.
    • Optimalisere lyd/ bilde og dermed øke kvaliteten og seerverdien på sluttproduktet.

Om skribenten

Roy Morten Gleditsch

Filmskaper siden 1970. Medlem av Bergen Fritidsfilmere siden 1980. Redaktør av NSFF Magasin fra oppstarten til juni 2016, tidligere medlem av Filmutvalget. Æresmedlem NSFF.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Ledig jobb som fotograf & arkivar ved Preus museum – det nasjonale fotomuseet. Les stillingsannonsen her.

Høstrunden av NM i foto er ferdig juryert, og det er kåret sammenlagtvinnere og dermed en Norgesmester. Vi gratulerer Håkon Grønning med gjentagelse av bragden fra i fjor, og Cato Romero med tittelen Årets Ungdomsfotograf! Årets klubb er også kåret – hvem dette ble leser du på hovedweben.

Har din klubb planer om å arrangere nasjonal fotokonkurranse? Søk om NSFF-godkjenning for 2018 nå!

RSS Siste fra NSFF.no

  • Klubbtur til Nordic Light fotofestival i Kristiansund april 2018? 2. november 2017
    Under noen intense festivaldager samles internasjonale fotolegender og andre med foto- og kulturinteresse i Kristiansund for inspirasjon. Vil dere bli med?  
  • Høsttilbud fra Japan Photo og Olympus 31. oktober 2017
    Japan Photo/ CEWE har tilbud på utvalgte varer fra Olympus til NSFFs medlemmer. Tilbudet varer til lørdag 11. november 2017.  
  • Norgesmester i foto og årets klubb 29. oktober 2017
    Norgesmeister i foto er den som samanlagt har oppnådd flest poeng i vårrunden og haustrunden av NM i 2017. I år var det berre eit poeng mellom norgesmeisteren og andreplassen.  
  • Resultat for NM i Foto hausten 2017 29. oktober 2017
    I haustrunden vart det levert inn 4491 bilder fordelt over 8 klassar, inkludert ungdomsklassen. Resultata er klare og tilgjengeleg her på NSFF.no.  
  • Søk nasjonale fotokonkurransar for 2018 22. oktober 2017
    Ynskjer din klubb å arrangere nasjonale fotokonkurransar i 2018, kan de søkje om NSFF-godkjenning (patronasje). NSFF godkjenner opp til 5 konkurransar.  

RSS NFFF (nordic.photo)

  • Juryering 2nd Nordic Circuit 14. november 2017
    Juryering i full gang – (Color) 11-12 november ble 2nd Nordic Circuit juryert i Bergen, Norge. Statsarkivet stilte velvillig meget gode lokaler til vår disposisjon, samt at Bekkalokket Fotoklubb lånte ut sin store TV-monitor, slik at alle bildene kunne betraktes i stort format. ca 4200 bilder ble juryert og alle awards delt ut i løpet...

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • 3 på rad: Helgens utstillinger 17. november 2017
    Denne helgen betyr slutten for en utstilling og starten for to nye. Det er siste helg for Raymond Mosken på Muun Gallery, mens Morten...
  • Portfolio: Spessi Hallbjörnsson 10. november 2017
    Den islandske fotografen Spessi Hallbjörnsson har portrettert øya Fogo på New Foundland, et lite samfunn hardt rammet av fraflytting.  Øya Fogo på Newfoundland var...
  • Portfolio: Kyrre Lien 6. november 2017
    «God og vesentlig fotojournalistikk kan kanskje bidra til å gjøre verden til et bedre sted. Men egentlig tror jeg virkningen er begrenset.»  Fotograf Kyrre...
  • Nytt Fotografi ute nå 1. november 2017
    I november/desember-utgaven av Fotografi ser vi tilbake på året som har gått, og hvilke prosjekter vi spesielt har bitt oss merke i. I dette...