Ultra HD/4K – noe for filmamatøren?

Ultra HD/4K – noe for filmamatøren?

Ultra HD og 4k – hvor går veien for filmamatøren når det kommer til valg av kameraløsninger og teknisk kvalitet på den ferdige filmfilen?

Litt historikk

Digital film har vært formatet for filmamatøren i mange år nå. I 1995 kom miniDV til den jevne konsument; et digitalt tapebasert system som var et betydelig kvalitetssprang opp fra VHS/C-VHS/S-VHS.

Filbasert, digitalt filmformat har overtatt. Selv om tapebaserte løsninger fortsatt er i bruk av mange, er slike løsninger fra produsenters og forhandleres side parkert i hyllene for historisk, teknologisk utvikling.

Kameraløsninger basert på full HD-oppløsning – det vil si med et bredde/ høydeforhold på 1920 x 1080 piksler – har vært allemannseie i flere år nå. Med korrekt utrustning i alle ledd har man kunnet se film på store skjermer i hus og hjem i flott kvalitet.

Imidlertid: ser man i butikkhyllene og i nettbutikkene i 2016 så er det påtakelig hvordan utvalget av konvensjonelle kameraer skrumper betydelig inn. Det forteller oss at vi forbrukere har forlatt den tradisjonelle kameraplattformen, og satser på å bruke vår mobiltelefon, actionkamera og filmdrone for å forevige ulike hendelser – i allefall på det private nivå. Ikke så rart; mobiltelefoner leverer nå både Full HD og noen også UHD-/4K-kvalitet.

4K/Ultra HD – hva er det?

Ultra HD og 4K er betegnelser for hvor høy bildeoppløsning et digitalt produkt kan levere. Det gjelder kameraer og skjermer og alle enheter hvor det handler om skarpe bilder. Ultra HD gir den beste bildekvaliteten.

Betegnelsene Ultra HD eller UHD betyr egentlig det samme. Når noen skriver UHD, er det bare en forkortelse av Ultra HD. Hvis du har et 4K-/UHD-filmkamera eller en 4K-/Ultra HD-skjerm vil det si at den kan ha en oppløsning på 3840 x 2160 piksler og opp til 7680 x 4320 piksler (kalt 8K). Det er en høyere standard enn Full HD, der oppløsningen som nevnt over kun er 1920 x 1080 piksler.

En 4K-løsning har altså 4 ganger høyere oppløsning enn tradisjonell 1920 x 1080. Det gir fenomenal og synlig kvalitetsforbedring. Tilsvarende vil en 8K-løsning være 16 ganger høyere. Imidlertid: for å dra 100 % gevinst av UHD-kvaliteten er det vesentlig at formatet ikke blir «knust» på vegen til visningsenheten – enten den er en datamaskin, en TV eller en prosjektor-/lerretløsning. Med andre ord: alle enheter fram mot visning må ivareta UHD-kvaliteten.

Klikk på bildet nedenfor for virkelig å se kvalitetsforskjellen i oppløsning:

UHD 4K skjermoppløsning

Er UHD/4K noe for filmamatøren?

De færreste har fullverdige UHD-løsninger hjemme hos seg selv. UHD-standarden har med andre ord ikke festet seg blant oss vanlige forbrukere; ennå.

Tradisjonelle kameraløsninger i UHD/4K er nå tilgjengelig for den vanlige forbruker til under 8000 kroner, noe som var utenkelig bare for et par år siden. Flere av de store produsentene satser på 4K for forbrukeren og filmamatøren, med de beste ambisjoner for sine amatørfilmer når det kommer til teknisk visningskvalitet – enten det er direkte fra kamera til et 4K TV, eller det er via et redigeringsprogram og fram til en filmfil.

I kombinasjon med filmopptak fra filmdrone med 4K-kvalitet så har man en fantastisk kombinasjonsløsning for å kunne produsere engasjerende og spektakulær amatørfilm i teknisk brilliant kvalitet.

UHD/4K-kamera kontra Full HD som sluttprodukt

Om man ikke skulle ha fullverdige UHD-/4K-løsninger når det kommer til klipping, redigering og TV-/skjermløsninger, så er det likevel fordeler ved å ta i bruk UHD-/4K-opptakskvalitet.

Velger man for eksempel å nedskalere formatet til standard Full HD 1920 x 1080, så vil man oppdage at man får mye av kvalitetene med seg til sluttproduktet. Dette på grunn av pikselantallet i opptaksformatet!

En annen gevinst – mens man venter på oppgraderinger av annet utstyr kompatibelt med 4K – er at 4K-opptaksmaterialet kan beskjæres og zoomes i klippen tilsvarende Full HD, uten av man får synlig kvalitetsreduksjon på det ferdige sluttproduktet – som da gjerne blir tilsvarende full HD 1920 x 1080.

UHD/4K bør med andre ord være et levelig konsept for filmamatøren; i alle fall for forbrukere som har ambisjoner om å prestere den beste teknisk kvalitet tilgjengelig i 2016.

Om skribenten

Roy Morten Gleditsch

Filmskaper siden 1970. Medlem av Bergen Fritidsfilmere siden 1980. Redaktør av NSFF Magasin fra oppstarten til juni 2016, tidligere medlem av Filmutvalget. Æresmedlem NSFF.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Det er sendt ut varsel om Landsmøte 2018, lørdag 10. mars. Frist for innsending av saker er 27. januar. Les på nsff.no.

Det ble ny rekord for innlevering til NSFF Årbok i 2017! Totalt ble det levert inn 1487 bilder fra 770 medlemmer fordelt på 94 klubber. Tallene for forrige Årbok var 1203 bilder fra 618 medlemmer fordelt på 91 klubber. Nå starter juryeringen: 8 jurymedlemmer skal gi sine poeng til alle bildene – lykke til, alle sammen!

RSS Siste fra NSFF.no

  • Gratulerer med 90 år! 17. desember 2017
    I dag er selve jubileumsdagen for NSFF, gratulerer alle sammen! Norsk Selskap For Fotografi ble nemlig stiftet 17. desember 1927, med tre klubber representert: Oslo Kamera Klubb, Fredrikstad Foto-Klubb og Rjukan Kameraklubb.  
  • Varsel om Landsmøte 2018 12. desember 2017
    I henhold til vedtektene varsles herved om gjennomføring av Landsmøte 2018, 10. mars kl 12.00 på Scandic Oslo Airport. NSFF dekker opphold og måltider for én delegat per klubb.  
  • Det er åpnet for innlevering til NSFF Årbok 2017 1. desember 2017
    Det er nå åpnet for innlevering av bilder til NSFF Årbok 2017. Temaet er som vanlig fritt motiv, og bildene må være tatt i løpet av kalenderåret 2017.  
  • Klubbtur til Nordic Light fotofestival i Kristiansund april 2018? 2. november 2017
    Under noen intense festivaldager samles internasjonale fotolegender og andre med foto- og kulturinteresse i Kristiansund for inspirasjon. Vil dere bli med?  
  • Høsttilbud fra Japan Photo og Olympus 31. oktober 2017
    Japan Photo/ CEWE har tilbud på utvalgte varer fra Olympus til NSFFs medlemmer. Tilbudet varer til lørdag 11. november 2017.  

RSS NFFF (nordic.photo)

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • Mellomformat-test: Fujifilm GFX 50S vs. Hasselblad X1D 12. januar 2018
    Da Sony begynte å levere sin 50 megapiksel  44 × 33mm-CMOS på det åpne markedet, gjorde det mellomformat tilgjengelig for flere. Vi tester to...
  • Tina Signesdottir Hult mottar Hasselblad Masters Award 10. januar 2018
    Hasselblad Masters Award har blitt tildelt noen av de største fotografene i historien. I år gikk prisen i portrettkategorien til norske Tina Signesdottir Hult....
  • Test: Sony A9 2. januar 2018
    På kort tid har Sony bygget opp et bredt utvalg speilløse fullformatkameraer og objektiver. Men de har manglet et profesjonelt spesialkamera til presse-, sport-...
  • Fotografi #1 2018 ute nå! 2. januar 2018
    Januar/februar-utgaven av Fotografi ute nå! I årets første nummer kan du blant annet møte Dag Alveng som er aktuell med en omfattende retrospektiv utstilling...