Tips til bildevurdering

Denne artikkelen er oversatt med tillatelse fra forfatteren, Darlene Hildebrandt, og «jeg»-stemmen i teksten er hennes. Originalversjonen finnes på www.digitalphotomentor.com, en fantastisk ressursside for deg som stadig ønsker å utvikle deg som fotograf.


Et fast element i alle mine kurs og workshops er bildevurdering (jeg er ikke fan av ordet bildekritikk, da det å kritisere gjerne har en negativ betydning). Vi ser da på hva som fungerer og hva som kunne vært gjort bedre, og uavhengig av hvem sitt bilde som vurderes vil alle deltagerne kunne lære av det. Tilbakemeldingene jeg får er at bildevurdering er en av kursets mest nyttige aktiviteter.

Ved å lære og vurdere bilder, dine egne og andres, og finne ut hva som gjør et bilde vellykket, får du et viktig verktøy som du kan bruke når du fotograferer. I denne artikkelen får du 6 tips som vil hjelpe deg å vurdere bilder — eller kritisere dem — og gjøre deg til en bedre fotograf.

Hvordan vet du om bildet ditt er bra eller ikke?

Ja, det er jo det store spørsmålet, ikke sant?

Om du fotograferer i vei, lykkelig i din egen lille verden, og du er den eneste som noen gang ser bildene som blir tatt — vel, da har du jo ingen mulighet til å sammenligne bildene dine med andres. Ideelt sett bør du ha lyst til og interesse av å dele bildene dine og få tilbakemeldinger på dem, men om det fremstår som et skummelt prosjekt kan du også lære av å gjøre bildevurderinger på egen hånd. Ved å se på andre fotografers bilder vil du kunne etablere en viss formening om hvordan du og dine bilder gjør det.

Du kan jo i utgangspunktet mene at bildene dine faktisk er ganske gode, og at det ikke er påkrevet med noen forbedring i særlig grad. Men, ved å se på andres bilder — ikke at du nødvendigvis skal sammenligne deg selv med andre, men det setter jo noen tanker i sving og ting i perspektiv — kan du prestere enda bedre? Sette lista enda litt høyere? Finnes det fremdeles noe du kan lære?

Hint: JA, det finnes alltid mer å lære og muligheter for å vokse som fotograf! Slutter du å ta til deg lærdom og kunnskap kan du like gjerne henge fra deg kameraet.

Og på den annen side: om du stadig ser på andres bilder og tenker «Åh, disse fotografene er så gode, jeg skulle ønske JEG kunne ta slike bilder!» — vel, la oss gi deg nyttige verktøy for å kunne oppnå nettopp det!

1: Erstatt "Jeg liker bildet fordi" med "Dette bildet fungerer fordi"

Når du vurderer et bilde, snakk om hva som fungerer og likeledes hva som ikke fungerer, ikke om hva du liker. I løpet av ganske kort tid vil hjernen din venne seg til å betrakte bilder på en annen måte. Det kan virke som en triviell bagatell å omforme setningen på den måten, men det fungerer.

Med tanke på dine egne bilder: selvfølgelig liker du dem, det var jo du som tok dem. Men om du ser på dem med et mer objektivt blikk — hva fungerer, hva fungerer ikke — vil du lettere kunne se bildets styrke og svakhet. Slik vil du kanskje ta et enda bedre bilde neste gang, eller eventuelt finne ut at det ferdige bildet kunne bli bedre med en annen beskjæring eller redigering.

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Dette bildet fungerer IKKE, på så mange måter. Les videre, og scroll deretter opp igjen hit og se om du kan sette ord på hva som ikke fungerer. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Her er et annet av mine bilder som ikke fungerer. Jeg ville ta bilde av fyren i den røde t-skjorta, men han er for langt unna. Sjekk med punktene nedenfor og se om finner ut hva som ikke fungerer med dette bildet. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Ved å bruke formuleringer som «fungerer» i stedet for «liker» når man studerer andre fotografers bilder tar man også vekk følelser fra variabelen. Når du ser et bilde oppstår en umiddelbar emosjonell reaksjon — positiv eller negativ — som deretter tolkes som «liker» eller «liker ikke». Dvel litt ved det: hva om et bilde har en sterk komposisjon, fantastisk lys, et klart motiv, men historien det forteller ikke rører ved noe hos deg: du hekter en liker ikke på bildet, ikke sant? Men kan det fremdeles være et vellykket bilde? Kan det fremdeles fungere? Ja. Kanskje er det mørkt og depressivt eller noe annet som «ikke er din greie», men det kan fremdeles fungere som et fotografi.

Jeg satt tidligere i konkurransejuryen for en fotograf-organisasjon, og et år lærte en av arrangørene oss å benytte denne teknikken under juryeringen. «Det om man liker eller misliker et bilde har ingen betydning for hvorvidt bildet fungerer, og om det lykkes i å fange betrakterens oppmerksomhet,» mente han. Han hadde jo fullstendig rett i dette, og jeg har hatt ordene hans i minne siden. Så, det er bare å begynne å pugge:

  • Dette bildet fungerer, eller er vellykket, fordi…
  • Dette bildet fungerer ikke, eller lykkes ikke, fordi…
2: Finnes det et klart hovedmotiv for betrakteren?

Nå som du ser på bilder med et objektivt blikk, la oss fordype oss i noen av måtene et bilde kan fungere — eller ikke — på.

Det første man kan legge merke til er om det finnes et klart hovedmotiv i bildet.

Når du ser bildet for første gang, skjønner du umiddelbart hvor fotografen ønsker at du skal feste blikket?

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Hovedmotivet i dette bildet er ikke klart i det hele tatt. Det er for mange ting som skjer og betrakteren får ingen hint om hvor han/hun skal se. Det er fort gjort med motiver som dette å inkludere for mye, slik jeg har gjort her. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Det finnes mange måter man kan fremheve hovedmotivet i et bilde, inkludert:

  • Bruk av stor blenderåpning (liten dybdeskarphet), slik at kun hovedmotivet i bildet er i fokus, resten er duset ut.
  • Bruk av lys, slik at hovedmotivet står frem fra resten av bildet.
  • At hovedmotivet er det største, mest fremtredende elementet i bildet.
  • At et komposisjonselement leder blikket ditt til hovedmotivet — f.eks. ledende linjer eller bruk av innramming.
  • Hold det enkelt. Om det kun finnes ett element i bildet, blir det rimelig tydelig hva som utgjør hovedelementet.

La oss vurdere bildene nedenfor, og se om det finnes klare hovedmotiv i disse:

Foto: John McSporran

Foto: John McSporran

I bildet av båten er det i prinsippet kun én ting i bildet, så jeg vil påstå at det er et rimelig tydelig hovedmotiv. Minimalisme er en grei metode for å sikre seg her. Forsøk å ikke overkomplisere eller ha med for mye informasjon i bildene dine, og de vil umiddelbart bli sterkere. Less is more!

Foto: Eileen McFall

Foto: Eileen McFall

Igjen er det et klart motiv, og et minimalistisk bilde. La oss bruke setningene du har øvd på og se på hva som fungerer ved dette bildet. Komplementærfargene (oransje mot blått) er behagelige og hjelper til med å fremheve hovedmotivet. Lyset som strømmer gjennom kronbladene forsterker fargen og skaper en varm, inviterende scene. Bakgrunnen er enkel og uten en mengde forstyrrende elementer. Det fungerer.

Foto: Tracy Parker

Foto: Tracy Parker

I dette bildet er det mye mer informasjon, men hovedmotivet står ut fordi jenta er det mørkeste elementet i bildet. Vanligvis ville dette være en ting som gjør at et bilde ikke fungerer, men for et bilde som dette — der alt annet er lyst — står hun fint frem fra bakgrunnen.

Uten et klart definert hovedmotiv vil et bilde ikke være like sterkt, budskapet vil ikke være like klart, og betrakteren vil kunne ende opp forvirret eller totalt uinteressert. Begynn å se etter bilder som er sterke når det gjelder hovedmotiv, forstå hvordan det er oppnådd, og lær hvordan du kan ta det med deg i dine fotografier.

3: Forteller bildet en historie?

Et annet viktig ord å tenke på under bildevurdering er HVORFOR.

Hvorfor tok fotografen dette bildet?

Hva forteller bildet til betrakteren?

Finnes det et budskap eller en historie her?

Tenk på konsepter — det kan være at historien er kjærlighet, eller tristhet, eller fredfullhet.

Når du fotograferer behøver det ikke være en konkret ting du tar bilde av — motivet kan jo også være en idé eller en følelse, og ikke nødvendigvis en ting eller person. Ja, det må jo jo være et eller annet konkret i bildet, men en tom benk kan f.eks. symbolisere ensomhet eller ro og ikke «bare» være et bilde av en benk.

Hva er historien i bildet nedenfor?

Benken er i fokus, men er den virkelig motivet? Eller er det noe annet? Når jeg viser dette bildet på kursene mine er det gjerne store sprik i deltagernes tolkninger. Et såpass åpent motiv kan være positivt, siden det lar betrakteren legge sin egen mening til bildet. Bildet har vært populært under salgsutstillinger; det tror jeg er fordi det snakker til betrakteren og sier ulike ting til ulike personer.

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Foto: Darlene Hildebrandt

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Foto: Darlene Hildebrandt

Hvilken historie forteller bildet ovenfor? Det er tatt på Cuba. Behøver jeg å røpe hva som skjedde eller klarer du å finne det ut? Dersom jeg har gjort jobben min som fotograf behøver jeg ikke forklare bildet.

Hvilken historie forteller bildene nedenfor? Du ser kanskje noe totalt annet, men her er min tolkning (det er ikke mine egne bilder):

Bildevurdering. Foto: sandeepachetan.com travel photography

Foto: sandeepachetan.com travel photography

Bildet ovenfor har definitivt mer informasjon i seg enn de minimalistiske bildene vi vurderte lenger oppe. Men, det finnes et klart hovedmotiv, det er fremhevet med gyldent lys. Historien jeg ser er en fra et fremmed land (India), der det ser ut til å foregå en form for rituale, ved solnedgang. Min antagelse er at den opplyste bygningen er et tempel, og at det er syndene som vaskes vekk. Så, jeg ser en historie om tro, kultur og hengivelse. Jeg kan selvsagt ta fullstendig feil, men dette er min tolkning, basert på mine erfaringer og ting jeg har sett. Ser du en annen historie?

Bildevurdering. Foto: Eric Cheng

Spooky Pier. Foto: Eric Cheng

Dette bildet fanget min oppmerksomhet da jeg lette etter bilder som forteller en historie. I mine øyne er dette mystisk, stemningsfullt, det vekker assosiasjoner om en mordgåte, eller en gysende spøkelseshistorie (det kan også være at jeg har lest for mange slike bøker!). Motivet er stemningen, skapt av tåkedisen og det dramatiske lyset, og videre forsterket av fotografens grep med konvertering til sort-hvitt.

Hva sier bildet til deg? Fungerer det, slik du oppfatter det? Hvorfor, eller hvorfor ikke?
Finnes det er klart hovedmotiv som fanger din oppmerksomhet? Bruk alle argumentene vi har drøftet så langt til å vurdere bildet.

4: Passer lyset med stemningen i bildet?

Se også Quality of Light – What is it? How do you use it? for utfyllende forklaring på forskjellen mellom hardt og mykt lys, og karakteristikkene til hver av disse.

Mykt lys gir mindre kontrast, bevarer mer av detaljer i både skygge- og lyspartier, gir mindre definerte skygger og produserer bilder med lite drama men mye mystikk.

Hardt lys gir større kontrast, har en tendens til å miste en del detaljer i skygger og høylys, gir skarpt definerte skygger, forsterker teksturer og produserer bilder med mer drama og «trøkk».

Det finnes ikke noe som heter feil, riktig eller dårlig lys. Men, det finnes passende lys for det enkelte motiv, og for historien bildet skal formidle.

Så, når du vurderer bilder, tenk på følgende:

Bidrar lyset til å gjøre bildet vellykket, eller trekker det ned?

Kunne lyset vært brukt på en bedre måte for å få hovedmotivet til å stå frem?

Finnes det lys i bakgrunnen som stjeler betrakterens oppmerksomhet vekk fra hovedmotivet?

I bildet nedenfor er lyset hardt og med høy kontrast. Jeg har valgt å konvertere til svart-hvitt for ytterligere å forenkle og la fokuset være på skyggene. Synes du det harde lyset og de definerte skyggene løfter dette bildet?

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Foto: Darlene Hildebrandt

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Layers in the fog at Machu Picchu, Peru. Foto: Darlene Hildebrandt

Mer tåke! Hvordan er stemningen i bildet ovenfor? Har tåken bidratt til en følelse av mystikk? Blir du nysgjerrig på hva som befinner seg i dypet av tåkedisen? Passer lyset for stemningen og historien til bildet? Hva mener du?

5: Vurder utkantene av bildet

Dette går hånd i hånd med punkt 2, om å ha et klart hovedmotiv. En av feilene nybegynnere ofte gjør er å forsøke å få med for mye informasjon i ett enkelt bilde. De vil vise alt i en scene, hovedmotivet glipper, og resultatet blir et bilde som ikke gir betrakteren noe.

Å passe på utkantene av bildet er spesielt viktig om man bruker vidvinkel-objektiv (se gjerne artikkelen 5 Mistakes Beginners Make Using a Wide Angle Lens and How to Avoid Them).

Altså, for dette vurderingspunktet: se langs kantene av bildet. Spør deg selv om det er noe der som ikke behøver å være med, ting som ikke løfter hverken komposisjonen eller historien. Det kan være elementer som trekker betrakterens blikk vekk fra hovedmotivet, eller til og med smelter sammen med deler av det. Vi snakker om ting som det beryktede treet som tilsynelatende vokser ut av hodet til personen på bildet, eller horisonten som tilsynelatende kutter noen i to.

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt)

Dette bildet av mannen min gjør meg sprø, for han elsker det — og alt jeg klarer å se er horisonten som går tvers gjennom hodet hans! (Foto: Darlene Hildebrandt)

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt)

Jeg foretrekker dette bildet, selv om jeg nok gjerne skulle sett at busken til høyre ikke var der. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Med mindre det er elementer som brukes til å ramme inn hovedmotivet (overhengende grener, eller en buegang), bør bildekantene være relativt ryddige og «rene». Vurder bildet og se om det kunne vært enda bedre om det hadde blitt tatt fra et nærmere punkt, eller fra en høyere kameravinkel, eller litt lenger fra venstre.

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt)

Innrammingen i dette bildet hjelper til med å dra blikket til midten av bildet, altså til huset. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Dette er jo også noe du kan gjøre med kameraet, i det du tar bildet! Gjør det til en vane å kikke langs kantene av bildet: se om det er elementer der som er overflødige, og ta i så fall et nytt bilde uten disse. Gå nærmere, zoom inn, endre kameravinkelen — hva som enn må til for å forenkle og fjerne unødvendige elementer fra bildet ditt.

6: Se på bildet opp-ned

Hva sa du, sa du? Joda, du leste korrekt — se på bildet opp-ned.

Det er faktisk en psykologisk begrunnelse for dette: det kobler vekk hjernens logiske oppfatning av motivet og reduserer synsjobben til en tolkning av lys og valører. Ved å se på et bilde snudd opp-ned vil blikket ditt umiddelbart gå til det området i bildet som roper mest om oppmerksomhet også når bildet er snudd rett vei. Du kan gjøre dette i kameraet eller senere når du har lastet bildet opp til en pc.

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Ta en titt på dette bildet av en liten blomst. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Nå er bildet snudd opp-ned. Hvor går blikket ditt? Jo, det trekkes til det lyse området i bakgrunnen og til områdene med høy kontrast. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Det er fire ting som naturlig tiltrekker seg betrakterens oppmerksomhet:

  1. Det lyseste området av et bilde (om det ikke er opplagt hvor dette er kan du finne det ved å myse, du vil da se alle lyse områder som lyse flekker).
  2. Området med høyest kontrast (mørkt ved siden av lyst).
  3. Området som er mest i fokus (dvs. at om du fotograferer med blender f/16 og hele bildet er like skarpt må du kompensere for dette ved å sørge for at hovedmotivet er tydelig og fremhevet — dette er en av grunnene til at jeg gjerne velger blender f/2.8 eller mer, slik at hovedmotivet er skarpt og resten av bildet er «blurret» ut eller mer utydelig).
  4. Sterke, klare farger, spesielt varme: rødt, oransje, gult.

Om en eller flere av disse elementene forekommer i bakgrunnen vil de trekke betrakterens blikk vekk fra hovedmotivet (som demonstrert med blomsterbildet ovenfor).

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Her er et bedre bilde av den samme blomsten. Ved å flytte meg til den andre siden av den og dermed eliminere den lyse bakgrunnen, får jeg blomsten til å stå bedre frem. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Dersom du gjør bildevurderinger mens du fotograferer og ikke er sikker på om hovedmotivet står tilstrekkelig frem i bildet bør du gjøre det til en vane å snu kameraet opp-ned og se hvor i bildet blikket ditt havner. Dersom det ikke er på hovedmotivet kan du revurdere komposisjonen og se om du kan løse problemet ved å fotografere bildet på en annen måte.

Noen ganger kan det gjøre underverker simpelthen å flytte seg et skritt eller to til siden. Husk at dette er noe du ikke kan fikse senere, når du sitter ved pc-en og skal redigere bildet. Jeg er en sterk forkjemper for at man skal gjøre bildet så ferdig som mulig allerede mens det blir tatt — «get things right in camera»! Når du skal redigere bilder kan du i prinsippet kun forsterke kvaliteter som allerede finnes der — du kan ikke fikse manglende lyssetting eller forstyrrende bakgrunner (ok, du kan kanskje gjøre det dersom du er en Photoshop-ninja med all verdens tid til overs).

Når du gjør bildevurderinger hjemme på pc-en senere, benytt da den samme opp-ned-metoden for å få tips til hvordan du best kan redigere bildene dine. Se om det finnes noen lyse områder som bør dempes eller elementer som bør beskjæres vekk — ting som kan løfte bildet og forsterke fokuset på hovedmotivet.

Hvordan benytte disse tipsene

Gå gjennom samtlige av tipsene ovenfor og vurder noen av dine egne bilder i lys av disse. Vurder deretter noen bilder fra andre fotografer på samme måte.

Se på prisvinnende bilder på nettstedet Photo Crowd (som denne konkurransen jeg juryerte — du kan også lese bildevurderingene jeg gjorde for deltagerne), redaktørenes utvalgte bilder på 500px, eller hvilke som helst bilder som fanger din oppmerksomhet.

Ta for deg fotoavdelingen ved det lokale biblioteket — det er sannsynligvis en rekke skatter å finne der.

Ved å gjennomgå denne prosessen vil du utstyre deg selv med noen nyttige verktøy — ikke bare for å gjenkjenne gode fotografier når du ser dem, men også for å forbedre dine egne bilder.

Trinn ett er å vite med deg selv at du ønsker å forbedre bildene dine.

Trinn to er å vite hva det innebærer, hvordan du faktisk kan gjøre det.

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Jeg ble fascinert av fargene til denne veggen og vinduet i Havana, Cuba. Men jeg følte at noe manglet. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Bildevurdering. Foto: Darlene Hildebrandt

Dette ble bedre! Jeg ventet på at en person skulle gå forbi, og denne fyren var perfekt fordi den røde skjorta hans kompletterer trioen av primærfarger — som for meg ble hovedmotivet og fokuset i dette bildet. (Foto: Darlene Hildebrandt)

Du kan deretter lære fra de beste fotografene og sette i gang med å overføre den nye kunnskapen til din egen fotografering.

Lykke til!
Darlene Hildebrandt signature

Om skribenten

Birgit Fostervold

Redaktør for NSFF Magasin og nsff.no, nestleder i NSFF. Medlem i Arendal fotoklubb og Homborsund fotoklubb. Ivrig amatør med forkjærlighet for rust og patina. Ser gjerne verden i et bøyd perspektiv, gjennom diverse Lensbaby-optikk.

Legg igjen kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Regionale film- og fototreff

Drammen, Harstad, Arendal, Vinstra – les om de regionale treffene på nsff.no! Sees vi?

Oppslagstavla

For tips og nyheter i kortform

Kulturnatt i Oslo 15. september har flotte innslag i regi av Fotografiens Hus. Alle ukesvinnere fra årets #Oslografi disse bildene vil vises på den store veggen på selveste Operataket. Det blir også visning av en rekke andre fotoprosjekter. Følg arrangementet på Facebook.

Har du en fotodrøm, men ikke midler til gjennomføring? Husk at du kan søke om økonomisk støtte til ditt personlige eller klubbprosjekt – både fra NSFF og det nordiske forbundet. Les mer om dette på hovedweben.

Det er åpnet for innlevering til høstrunden av årets NM i Foto. Klassene er Kreativt, Fritt tema, Natur og Gatefoto.

Filmutvalget har publisert resultatene fra årets NM i Film! Vi gratulerer den ferske norgesmesteren, Andreas Raknes fra Bergen fritidsfilmere!

RSS Siste fra NSFF.no

RSS NFFF (nordic.photo)

  • NFFF Stipendieordning 21. august 2017
    NFFF har inrättat ett Arbetsstipendium, om för närvarande €500, som varje år utdelas till en fotoklubb eller enskild fotograf i respektive medlemsland. Totalt fyra stipendier om vardera €500/år. Fotoklubb eller enskild fotograf, tillhörande något av medlemsförbunden RSF, SDF, NSFF och SKsL, kan ansöka om stipendiet för att genomföra ett arbetsprojekt, vilket skall redovisas senast ett år efter erhållandet. Redovisning...

Nordiske fotoorganisasjoner

Nordic Society of Photography (NFFF) Norsk fotohistorisk forening Fellesorganisasjonen Foto-Norge Selskabet for Dansk Fotografi (SDF) Suomen Kameraseurojen Litto Ry (SKsl) Riksförbundet Svensk Fotografi  (RSF)

Andre norske film- og fotomagasin

Nedenfor vil du finne nyheter fra andre norske nettsteder som tar for seg film og foto. Har du tips om flere tar vi gjerne i mot dette på e-post magasinet@nsff.no.

RSS Fotografi.no

  • Fotografi #5 2017 ute nå 22. september 2017
    September/oktobert-utgaven av Fotografi er viet temaet «Norden», der vi har funnet fotografer i Norge og våre naboland som alle på forskjellige vis har fanget vår...
  • 3 på rad: Helgens utstillinger 8. september 2017
    Det er utrolig mange gode utstillinger å glede seg over i september, og hva er vel en bedre helgeaktivitet enn å ta på seg...
  • Vinner av leserbildet i Fotografi #4 2017 5. september 2017
    Leserbildet er Fotografis uhøytidelige leserkonkurranse hvor alle kan delta med opptil seks bilder i hver runde. I Fotografi #4 var det Øystein Sund som vant...
  • Jan Walaker med ny fotobok 4. september 2017
    I forbindelse med Jan Walakers utstilling «Imperfect is Perfect» lanseres boken med samme navn på Forlaget Fotografi. Jan Walaker har i mange år vært en...